Wednesday, December 29, 2010

A 1 -1

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ....
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
-1 -2 -3 -4 -5 -6 -7 -8 -9 - 10
1 +2 = 5
2 X 5= 12

terjemahkan kod ini...
hihihihihi...tang sana ...ting sini....tong sampah.......
Entri ini akan padam sendikit masa lagi
kod ini segala kemelut di hati
susah nak rungkai..
saya tak terjemah pun payah
biar la.....

Tuesday, December 21, 2010

Sambungan Saya Sengaja...

dAH hAMPIR sEMINGGU kAKI kIRI sAKIT. mENAPAK jER tERASA sAKIT yANG sANGAT sANGAT. kADANG kADANG mENITIS aIR mATA mENAHAN kESAKITAN yANG aMAT sANGAT. tIDAK tAHU pUNCANYA.bERAT bADAN yANG sEMAKIN nAIK aGAKNYA. kAKI kIRI tIDAK mAMPU mENAMPUNG bEBAN bADAN. aL mAKLUMLAH kAKI kANAN tIDAK mEMPUNYAI kEKUATAN uNTUK mENERUSKAN pERJALANAN.jADI sEGALANYA bERGANTUNG pADA kAKI kIRINYA. bILA kAKI kIRI bUAT hAL, tERASA pEDIHNYA yANG aMAT. sAYA cUMA dIBERI tUHAN , nIKMAT dAN kEKUATAN kAKI kIRINYA. jADI bILA sAKIT, tERASA bAGAI dITARIK nIKMATNYA. bUKAN tIDAK bERSYUKUR, cUMA tIDAK nIKMAT iNI dITARIK dARI sAYA. kADANG kADANG sAYA cEMBURU pADA mEREKA yANG sEPASANG kAKI nORMAL. tIADALAH kUASA sAYA uNTUK mENAFIKANYA. tAPI hIDUP hANYA uNTUK mERUNGUT pERKARA pERKARA yANG rEMEH. sAYA lEBIH bERUNTUNG dARI mEREKA yANG tERBARING tANPA kENAL eRTI hIDUP. sAYA dIBERI pELUANG dAN rUANG yANG bESAR uNTUK mENIKMATI hIDUP..




Monday, December 20, 2010

Saya Sengaja....

Memang Kehidupan saya tersangat baik sekarang ini. Tapi dalam menerima pemberianNya, mestilah ada sesuatu yang menguji . Bagaimana harus dimulai, dan cerita pengakhiranya selalu jadi persoalanya. Dan, penerimaan kuasa adalah terhad untuk mengetahuinya. Tapi tak salah kalau mencuba. Cikgu selalu berkata, sesuatu yang hendak diusahakan, haruslah bermula dengan langkah pertama.

Langkah pertama yang buruk , natijahnya buruk adalah kesannya.
Langkah yang pertama yang baik adalah    indah ganjaranya...insyaallah...

saya sengaja tinggalkan entri ini begini

Friday, December 10, 2010

Entri yang Tertangguh

fuh.....bukan rancangan fuhh....terlalu banyak mahu dikongsi menerusi blog ini. blog yang buruk dan tidak ada pengikut.(ayat sedap rasa hati, jantung, limpa pedal, dan segala rasa yang dirasai perasaan)
agak sibuk sekarang..sebenarnya tak sibuk ..tapi sesajer buat sibuk...menghadap laptop tiap tiap malam walaupun bekalan internet yang baru diputuskan  oleh celcom akibat tidak membayar bil....

malas nak bayar  ....sebab modem rosak....kejap kejap putus...huhuhuhu...tunggu tahun baru baru tukar jenama...padam muka....padam muka aku la.

oh ya sibuk kat laptop tu untuk satu projek baru..baru jer nak mula...tak tahu kesudahan ..kadang kadang hilang juga kekuatan dan semangat untuk meneruskan...always give up....untuk projek yang sudah tertangguh bertahun lamanya. selalu cari kekuatan untuk meneruskanya.

tengah menaip entri macam berkumdang jer lagu tema korea oh my lady. suka sangat cerita itu. sebab ada budak comel . comel sangat sangat.obses giler dengan cerita korea. sebab cerita korea always sweat. muka pelakonnya alahai macam pink kaler. comel comel . tapi memang heran jarang jumpa pelakon lelaki korea yang muka macho sekarang. dulu ramai jugak . atas permintaaan gadis gadis agaknya.

dah...dah mengarut dah sampai korea..tapi punya cita cita nak pergi korea. ditemani lelaki lelaki jambu korea. buat adegan romantik winter sonata, adegan giler giler the boys overs  flower, adegan gaduh gaduh manja macam cerita the sussessful story  of a bright girl.. 


p/s : awak sudi tak teman saya g korea....sekarang air asia  buat promosi...kalu tak teman pun tak per ...bagi tambang jer...saya boleh dating dengan hero hero pink korea.....

Thursday, December 2, 2010

S.E.D.I. H

Kalau diikutkan emosi yang sedang menlanda, mahu menangis semahu mahunya. Mahu melalak pada seluruh dunia. Mahu menlepas geram yang teramat. Kadang kadang situasi tidak berjalan seperti yang kita mahu. Seperti yang kita rancang. Sering Kecundang yang berulang dengan rasa pedih yang tidak pernah tersisih.

Hujung tahun, seperti yang lalui tak tegar dengan dugaan yang tak habis habis seiring dengan nyawa yang masih bertaut.

Monday, November 29, 2010

#surat cinta untuk bakal penggantin saya#

                                                                                                                       Tarikh : 29  November 2010

                                                                                                                   Rujukan : ILOVEUSYTT (S) 1

Encik Bakal Penggantin Saya

Dimana Sahaja Anda

Seperti Mana Allah Telah Tetapkan

Pada Jodoh Saya



Encik,

Surat Pengakuan Saya Sebelum Awak Pilih Saya Sebagai Penggantin Awak

Perkara di atas adalah dirujuk. Tetapi saya nak bagi tahu jugak.

2.         Saya Thuwaibah binti Muhamad. Ya awak dah nama saya kan. Sajer jer saya tulis sebab awak kan cakap nama saya cantik dan unik kan . umur saya perlu ker bagi tahu. Saya pinjam kata kata Rita Rudaini. Umur hanya pada angka, bukan pada wajah.

3.                        Ok ok………….saya tak nak karang panjang panjang. Saya tak reti karang surat ni. Tapi demi meneruskan warisan nenek moyang kita, saya tulis surat ini. Kita terus ke isi isi penting perkara yang awak kena tahu sebelom awak ambik saya sebagai suri hidup awak. Senarai namanes namanes adalah seperti berikut :

I ) Saya kalau hari minggu, memang akan bangun lewat . standard pukul 10.00. pastu kemas rumah , basuh apa yang patut,standard sarapan pagi nasik lemak persint 8. Bersamaan dengan makan tengahari.. oh ya sambil kemas kemas rumah mata saya akan tengok cerita kartun yang terhidang untuk kanak – kanak . apa boleh buat, saya tak mintak pun cerita 2 tu, tapi dah ada tengok jer la ya. Malam baru masak. Tu la kalu saya kat umah. Kalu keluar tak ada maknanya saya nak masak.

ii) saya suker sangat tengok detective conan. Hahahaha…tak leh miss tau…kalau nak keluar saya akan pastikan saya tengok dulu. Mana boleh tinggalkan budak kecik kesayangan saya. Tapi kalau dah kahwin dengan awak, jangan marah la kalau saya berebut remote control dengan anak anak semata nak tengok conan ya.

iii) saya obses giler dengan cerita korea. Saya boleh nangis tau biler ada part sedih. Dan saya boleh gelak sorang sorang dengan watak heroinnya yang kadang kadang sengal macam saya. Jadi awak fikir pulak saya ni giler bila tengok cerita korea. Saya Cuma nak pinjamkan bahu awak untuk saya menangis dan baju awak untuk kesat segala airmata dan hingus saya meleleh. Lalalala…..

iv)saya sebenarnya berat hati nak bagi tahu. Dan saya kena jujur kan dengan awak . sebenarnya saya terlalu sayangkan dua jejaka yang muncul dalam hidup saya . saya namakan dia orang, dua S . S yang pertama dari zaman sekolah lagi saya kenal dia. Saya menyimpan kasih kat dia. Lepas itu, dia menghilang. Awal tahun ini , baru saya jumper balik dia. Itupun dalam filem Adnan Sempit. Ya …awak S pertama saya Shamziey Sam. Huhuhuhuhu….S Kedua saya adalah seorang budak lelaki yang wajar saya panggil saya adik. Hahahaha…tapi dia ini banyak skandal gak……tak tahu la kebenaranya…..tapi saya suka tengok dia….handsome sangat …….Shahir namanya……..huhuhuhu…awak kenal kan

ok lah awak saya tak panjang cerita lagi . tu jer untuk kali ini. Penat la tulis panjang panjang. Nanti akn ada surat susulan untuk awak . apa apa pun saya sayang awak . bak kata fyan jamal ,sayang 150 juta kali…..saya tak tipu….len kali saya karang lagi ek…..

yang tidak telus,
aku

Niat Yang Ikhlas

HuHuhuhuhu...sememangnya ini entri yang tidak jangka untuk diterbitkan(huhuhu....macam nak terbit novel jer kan). Ini adalah betul betul cetusan hati yang dibikin secara spontan.
Kita tidak akan dapat membaca niat dihati orang , tidak dapat menduga apa yang tersimpul di lubuk jiwa seseorang.kita biasanya akan menlihat apa yang terzahir di luaran seseorang. Sebenarnya, kita tidak akan menduga isi hati seseorang. Kenapa dia bertindak sebegitu. Kita dia tidak buat begini. Mengapa dia terus begitu. Mengapa dia hanya berdiam? Kenapa dia terus berahsia ?
Kita hanya bertindak mengikut logik akal. Apa yang kita rasakan betul, dan ini sebenarnya menimbulkan konflik dengan orang lain.orang lain yang tidak akan faham dengan tindakan kita kan. Dan hanya kita sendiri sahaja yang faham mengapa kita berbuat demikian. Kadang kadang niat sering sahaja disalahertikan tanpa memberi pertimbangan akal yang ajar . Kita kadang menggunakan tindakan yang sama tapi matlamatnya berlainan.

Tuesday, November 16, 2010

Maafkan saya

Saya betul betul rasa bersalah. Rasa bersalah yang sangat. Awak, saya dah cuba. Cuba terima awak. Tapi saya tak dapat tipu perasaan saya. Awak, saya betul betul tak boleh terima awak. Saya sukar menolak permintaan oranng. Tapi kalau sudah babitkan soal perasaan, saya kena tolak. Awak suka mendesak. Awak suka memaksa. Saya ada hak untuk memilih teman hidup. Saya tahu awak akan kecewa. Tapi apa gunanya untuk saya bersikap hipokrit. Saya cuma berterus terang. Ini soal hati. Lagipun awak itu bekas pakwe kawan saya suatu pada masa dulu. Saya tahu bagaimana perasaan itu. Bagaimana perasaan seorang teman baik apabila mengetahui kawannya kini menjadi kekasih hati pakwenya dulu. Memang tiada salahnya, cuma saya meragui jika saya yang berbuat demikian. Awak kata hati boleh berubah. Ya dan saya percaya. Tapi tentunya kuasa dari yang Maha Kuasa. Saya hanya bertindak rasional. Saya bukan orang yang baik. Saya bertindak mengikut akal bukan sekadar rasa hati. Awak , dalam soal perasaan tiada sapa yang salah, tiada sapa yang betul. Saya mencari lelaki yang bukan hanya menyayangi saya, tapi lebih dari pengertian seorang kekasih. Saya yakin dalam satu hubungan, bukan hanya cinta jadi pengikatnya kan. Awak , andainya tuhan saya mentakdirkan saya untuk awak, saya terima, tapi buat masa sekarang saya memang tak boleh terima. Saya sudah padam awak dari senarai rakan saya di mukabuku.

Untuk kawan kawan, bagilah pengertian apa pun tentang entri ini. Saya sekadar meluah rasa. Saya memang tengah sedih. Salah ker andai saya menolak seseorang andai tiada rasa indah menghuni hati saya ketika ini. Ya satu rasa yang saya rasa adalah simpati.

Monday, November 15, 2010

Entri Istimewa

Kenapa istimewa? huhuhu...lalala..sb hari ini ada seorang kecik dulu dah berumur 28 tahun . jam 9.30. kat hospital kuala terengganu. budak comot yang telah menjadi seorang gadis yang comel.sila gelak la. aku tak marah......
syukur pada Allah, kerana Dia, aku masih di beri peluang menghirup udara percuma. masih dibekalkan satu nyawa untuk aku menjalani kehidupan sebagai manusia. masih ada denyutan nadi dan jantung untuk aku melalui hari hari yang mendatang.  terlalu banyak nikmat yang telah dikurnia dariNya. syukur alhamdulilah...

terima kepada ma, kerana menjaga dan membesarkan dengan kasih sayang yang tak berkurang malah bertambah seiring dengan aku semakin menginjak.
pada kawan kawan yang doakan aku panjang umur , murah rezeki, semoga ketemu jodoh. terima kasih berbanyak kerana sentiasa doakan  yang baik baik untuk aku. semoga kalian semua terus dilimpahi Rahmat dariNya. terima kasih ya....

28 tahun ...banyak sudah aku lalui.....kadang kadang aku tewas ...kadang kadang aku gembira... itu kan lumrah setiap manusia......

28 tahun aku tak jumpa lagi bas nadi yang leh aku naik :)

Saturday, November 13, 2010

Wednesday, November 10, 2010

sayang semua...

saya sayang semua tau....hahaha tu jer. saya tak berani nak post kat wall fesbuk....saya sayang ma saya, saya sayang adik adik saya,saya sayang  kawan kawan saya, saya sayang unit saya, saya sayang laptop saya, saya sayang kemaman,saya sayang nadiputra..:)

Tuesday, November 9, 2010

Keep Supporting Without Discimination

SETIAP kali dia berputus asa, ada sahaja individu-individu yang menyuntik semangat kepadanya. Kepada Ong Hock Siew, 50, sembilan remaja Orang Kelainan Upaya (OKU) itulah yang telah merealisasikan impiannya.




Walaupun bahagian kanan tubuh Muhd. Syazani Sazali, 23, agak lemah, namun semangatnya untuk hidup tidak pernah luntur. Muhd. Syazani merupakan salah seorang daripada remaja OKU yang membakar semangat Hock Siew.



Dia adalah salah seorang daripada sembilan remaja Orang Kelainan Upaya (OKU) yang bekerja dan menjadi teman niaga Stesen Dobi OKU di pusat beli-belah Mid Valley. Kedai dobi yang terletak di aras bawah P2, A43, Mid Valley, Stesen Dobi OKU itu menjadi simbol kebanggaan golongan OKU secara menyeluruh.
“Saya mahu kami menjadi contoh kepada rakan-rakan senasib. Saya percaya usaha ini akan mengubah persepsi orang ramai terhadap OKU.
“Kami mahu buktikan bahawa kami juga boleh berjaya,” kata Muhd. Syazani yang duduk di kerusi rodanya.
Sebelum menyertai Stesen Dobi OKU, dia bekerja makan gaji di sebuah pusat beli-belah. “Saya pernah bekerja sebagai penjual selama setahun. Selepas itu, saya berhenti dan ketika berehat di rumah, saya dimaklumkan tentang peluang ini,” ceritanya.
Mazayu Kasan, 40, selaku pelatih OKU memberitahu, Hock Siew mengetengahkan ideanya mengenai perniagaan tersebut kepada rumah Amal Chessire di Selayang, Selangor.
Bertanggungjawab mengumpul, memilih dan melatih remaja terbabit dalam bisnes dobi, Mazayu juga banyak membantu dan melancarkan operasi perniagaan itu.

Cabaran berniaga




“Cikgu banyak melatih kami. Saya rasa seronok berniaga dan percaya pengalaman ini akan membentuk saya menjadi seorang usahawan untuk membuka kedai dobi sendiri pada masa depan,” tegas Muhd. Syazani yang berjanji untuk memberikan peluang pekerjaan dan perniagaan kepada golongan OKU yang lain.



Kata Muhd. Syazani, antara cabaran berniaga di pusat beli-belah terkemuka itu ialah apabila berdepan dengan pelanggan berbangsa asing yang bertutur dalam bahasa Inggeris. “Saya cuba melayan mereka semampu yang boleh. Biasanya saya faham apa yang mereka katakan,” kata Muhd. Syazani yang boleh bertutur dengan lancar berbanding remaja lain yang menghidap masalah pertuturan akibat sindrom Down atau ketidakupayaan belajar.



“Syazani dan Roszilawati lebih berani berdepan dengan pelanggan. Mereka boleh berkomunikasi,” kata Mazayu. Roszilawati Rosli, 21, atau lebih mesra dengan panggilan Ros. Dia merupakan seorang gadis yang memiliki perwatakan menarik dan boleh berkomunikasi dengan baik.



“Sebelum bekerja di sini, saya bekerja di salon di Sentul. Tetapi selepas mendapat tawaran ini, dengan sokongan keluarga saya menyertai kumpulan ini,” kata gadis bertubuh kecil itu.



Anak kedua daripada lima beradik itu memberitahu, jika diberi pilihan antara berdandan atau menjalankan perniagaan dobi, dia lebih selesa memilih dobi kerana bisnes itu menjamin masa depan di samping dapat membimbingnya mempelajari selok-belok dunia perniagaan.







Salina menggosok pakaian pelanggan.



--------------------------------------------------------------------------------







Kata Mazayu, sebilangan remaja tersebut mempunyai pengalaman bekerja di bahagian dobi di Hotel Grand Dorsett di Subang Jaya manakala sebahagian yang lain mendapat latihan di pejabat WorldwidePreneur di Jaya One di Petaling Jaya.



“Orang ramai tidak perlu pandang rendah atau meragui kebolehan mereka. Usaha seperti ini membuktikan kemampuan mereka. Walaupun ada OKU yang lemah dari segi mental, tetapi hakikatnya mereka bukan golongan yang tidak waras. Sebaliknya, mereka adalah golongan slow learner. Mereka mungkin perlahan dari aspek menggunakan minda seperti membaca atau mengira tetapi mereka boleh melakukan kerja-kerja fizikal. Saya percaya mereka akan menerima cabaran berniaga sama seperti mana-mana orang biasa,” kata Mazayu.



Pengalaman bekerja
Bagi menguruskan perniagaan itu, Mazayu turut dibantu oleh Qariah Saini, 23, dan kesembilan-sembilan ibu bapa remaja tersebut.
“Ibu bapa mereka bertanggungjawab membuat kiraan akaun, pembayaran, pembelian dan sebagainya secara bergilir-gilir,” tambah Mazayu. Bagi Amirah Muhd. Sardi, 23, kesungguhan gadis muda itu bekerja jelas terpancar di wajahnya. Amirah yang pernah bekerja di sebuah salon rambut berkata, dia seronok bekerja di kedai dobi kerana mempunyai ramai kawan.
Walaupun gagap, anak bongsu daripada lima beradik itu tetap menjawab soalan-soalan yang dilontarkan kepadanya.
Seorang lagi remaja lelaki yang agak pendiam tetapi murah dengan senyuman, Anuar Firdaus Rosman, 23, yang mempunyai masalah ketidakupayaan belajar lebih selesa berkomunikasi dengan rakan-rakannya.
“Saya pernah kerja di Hotel Shangri-La Kuala Lumpur di bahagian dobi. Semasa bekerja di situ saya membuat kerja-kerja seperti seterika baju, memasukkan pakaian dalam mesin basuh dan menjaga meja resepsi,” jawabnya dalam nada perlahan.
“Anuar sangat rajin, tetapi dia akan tunggu arahan. Dia tidak mencari kerja tetapi melakukan apa yang disuruh dan lebih gemar membuat kerjanya sendiri,” kata Mazayu. Tambah beliau, selain berpengalaman, Anuar dipilih kerana sangat aktif dalam pelbagai aktiviti ketika bersekolah di Sepang.
“Dia menerima banyak anugerah di sekolah antaranya Anugerah Sahsiah. Dia juga bertuah kerana mempunyai bapa yang banyak memberi sokongan dan mengambil berat tentang dirinya,” kata Mazayu merujuk kepada pesara Rosman Muji, 45, bapa kepada Anuar.



Menurut Rosman, Anuar dilatih menggunakan pengangkutan awam untuk berulang alik dari rumah ke Stesen Dobi OKU.
Rosman ketika ditemui pada majlis pelancaran tersebut meluahkan keterujaan dan sokongan yang tidak berbelah-bagi atas usaha Hock Siew yang bakal membawa perubahan besar dalam hidup anaknya itu. “Mereka akan belajar berdikari dan tahu apa yang perlu dilakukan untuk memajukan diri.


“Lambat-laun mereka boleh menjadi seperti orang lain,” luahnya. Rosman yakin, perniagaan konsep OKU dengan bantuan ibu bapa adalah satu perancangan yang boleh dilaksanakan selama-lamanya.
Seorang lagi remaja OKU, Nabin Romli, 19, memberitahu, dia selesa bekerja daripada duduk di rumah tanpa melakukan apa-apa. “Saya pernah menyertai kursus automobil baiki motor tetapi berhenti kerana kursus tersebut untuk mereka yang bisu,” kata anak kepada pegawai bank yang juga mempunyai masalah yang sama seperti Anuar.
Menurut Nabin, di rumah selain bermain Play Station 2 (PS2) dan dia juga mempelajari muzik gamelan selama dua tahun


sumber : kosmo 9.11.2010
 

Monday, November 8, 2010

Pelangi dan Hujan...

kadang kadang hujan mungkin mengerti
kadang kadang pelangi lebih bererti
pelangi dan hujan lumrah alam
silih berganti
aku mahu khabarkan dunia
tentang satu perasaan bimbang
yang saling bertamu dengan gundah
yang saling bertemu dengan resah
mungkin aku juga tak mengerti
mungkin sudah jauh ku buang
satu rasa indah yang aku kutip
dari satu sisa harapan
yang kembali menjengah
bagai pelangi muncul selepas hujan taufan
Ya Allah...masih ada kah rasa itu kembali menghuni



p/s : saya sedang keliru ,saya tak mahu kecewakan sesiapa. saya tak pandai menolak perasaan orang lain. saya ingin jadi curang, tapi saya tak mampu, jahatkah aku , saya mengerti perasaan ditinggalkan ........

Sunday, November 7, 2010

bila kebodohan mengatasi kewarasan

Tak sesiapa yang akan bertindak bodoh . Tindakan bodoh biasanya terjadi  apabila tidak tahu, kurang pengetahuan atau memang dah macam begitu perangainya. Hahahaha. ....maaf aku ini memang blur bab bagi sebab musabab ini. Jangan masuk dalan akal fikiran.

Aku tengok cerita cina bertemakan kepolisian. Ala ala CHIMICAL MINDS, NCIS DAN CSI. Tajuknya wira forensik (forensic heroes) . Dalam satu kisahnya penyiasatan , ada satu cerita pasal pembunuhan orang cacat. Kiranya serial killer lah. Dia dah bunug seorang spinal dan seorang bisu. Sebab dia membunuh kerana kecewa bomba menyelamatkan seorang kanak kanak cacat dan gagal menyelamatkan anaknya semasa berlaku satu kebakaran yang besar. Kemudian isterinya pun meninggal akibat tekanan kematian anaknya. Dan si penjahat ini berasa orang cacat adalah punca berlaku semua ini dalam hidupnya.huhuhuhu....

Dan satu hari  dia muncul mangsa pertama. Seorang spinal yang menggunakan kerusi roda.  Spinal  ini telah menlanggar seseorang . Si pembunuh ini terdengar la pentengkaran spinal dengan orang yang dilanggar tadi. Spinal dah minta maaf dan orang yang dilanggar cakap kalau dah cacat tu , duk rumah , tak payah susahkan orang lain. Si pembunuh ini pun , bagai terangsang nak bunuh si spinal ni sebab merasakan orang cacat ini menyusahkan. Apabila spinal ini melalai satu lorong , dia tolak spinal jatuh dari kerusi rodanya dan kemudian pukul sampai pengsan. Dan bawak spinal ini ke rumah kosong . Apabila si spinal ini sedar si terus pukul dengan tali pinggang hingga mati. Sadis kan…..

Yang si bisu tu pulak dia pukul masa si bisu berjalankan arah jalan. Dia hentak kepala si bisu kat dinding sampai mati. Last sekali polis dah tahu si pembunuh ini. Bila polis siasat dia memang tak mengaku . Dan siap cakap orang cacat ni menyusahkan. Bla...bla....

Kemudian ada la seorang polis tu cakap. Kau sebenarnya yang cacat, fikiran negatif, berfikir secara jahat. Sekurangnya mereka ini ada sumbangan pada masyarakat. Tapi kau la orang yang jahanamkan masyarat.huhuhuhu...kadang kala cara berfikir kita yang boleh buat kita berfikir secara jahat dan membuatkanya dan merasakan  betul. 

Thursday, November 4, 2010

ketawa dan nangis , tapi bukan orang giler.

Hari saya mood aku bercampur gaul.saya sedih sebenarnya. Ma telefon malam tadi. Menangis. Aku paling tak tahan bile ma yang menangis. Pagi ini saya cuba ceriakan diri. Entah. Sekarang susah sangat nak menangis. Semalam dah menangis . Saya pun tak tahu kenapa susah sangat sangat menangis sekarang. Ada sesuatu yang tak kena berlaku kat famili sekarang. Yang tidak membenarkan saya saya balik kampung sekarang. Aku tak nak letak status ini kat fesbuk. Blog ini bukan ramai orang sangat baca kan. Lebih baik saya dedahkan di sini. Terlalu peribadi nak diceritakan detailnya. Moga ma tabah hadapinya. Dan semoga aku pun kuat di sini. Kadang kadang kita dah jadi yang terbaik, tapi sapalah kita kan untuk tentukan kita ini baik. Adakala kita rasa kita dah terbaik, tapi hasilnya tetap hampa.siapalah kita kan. Yang Maha Berkuasa yang berhak meletakkan ketentuannya. Dia sedang menguji kita kan. Meletakkan kita di tempat sepatutnya kita berada sekarang. Susah mendinginkan hati yang beku. Susah mengubah perasaan seseorang. Sebab itu kadang kadang Allah tak bagi apa yang kita minta tapi memberi sesuatu yang besar hikmahnya. Yang kita tak duga sama sekali. Sesuatu yang lebih besar dari yang minta kita kan. Aku pun sedang belajar menerima keadaan seadanya. Dan lalui apa yang mendatang dengan "slumber"


Tuesday, November 2, 2010

Hujan dan mendung

Cuaca mendung ker kat luar? Tak nampak la...

Macam hati aku sekarang....
Baru terima cerita sedih....
Kawan sekolah aku baru jer meninggal
Akibat sakit buah pinggang dan jangkitan kuman
Kami agak rapat masa form 1 dan form two
Selalu lepak kat surau masa sekolah petang
Last jumper dia rasanya raya tahun lepas
Masa tu dia mengandung
Aku sedih bangat sebab anak dia jadi yatim piatu
Suami dia meninggal masa anak dia 4 bulan dalam kandungan



Cerita hidup kita ini berbeza
Kita rasa kita yang malang tapi kita tak tahu berapa lagi manusia
Hidup diulit kesedihan
Apa la sangat kalau kita putus cinta
Apa la sangat kalu tak dapat beli baju baru
Apa la sangat kalau tak dapat wayang kan
Eh tu semua aku la tu

Saturday, October 30, 2010

menulis dalam mood tunggu perlawanan bola.

Dulu masa arwah ayah ada saya suka tengok bola. Sampaikan saya boleh hafaz nama pemain bola. Tapi sekarang saya tak ambik kisah dah. Entah la. Mungkin sb arwah dah tak ada.

Saya sengaja kasi tajuk tu. Apa yang saya nak tulis tak ada kena mengena dengan tajuk tu. Kan saya suka buat giler dengan tajuk yang tak ada kena mengena dengan entri kan, kan,kan.....

Saya susah nak tunjuk perasaan sebenar.kalu benci pun saya masih boleh tersemyum. Kalau marah saya diam.lebih lebih lagi, kalu dengan orang kesayangan saya. Atau lebih tepat lagi,dengan famili. Kalu marah pun sekejap jer. Lepas tu, dah macam dah tak ada apa yang berlaku. Saya anak sulung.dari kecil telah diajar telah banyak mengalah.

Tapi kadang kadang saya seperti tak adil jer. Huh....susahnya sebenarnya nak terangkan.anggap jer kalu baca entri ini,sayasedang luahkan perasaan yang tak terluah. Sebenarnya banyak masalah saya sekarang . Cuma saya memang tak nak berkongsi dengan sesiapa.saya tak nak jadi orang yang pentingkan diri lagi.setiap orang ada masalah bukan?


Monday, October 25, 2010

25102005 - 25102010

Aku nak sangat tulis dalam blog hari ini. Tapi mood menulis tak ada datang. Kepala rasa sakit. Badan rasa tak sedap. Dan hari ini saya sibuk sangat tapi masih ada masa tulis blog dan jenguk fesbuk. Saya memang suka menulis. Tapi tak suka sangat tulis apa saja yang ada bentuk formal. Contoh surat, memo, laporan. Dan masa sekolah dulu memang saya tolak tepi kalau ada pilihan karangan yang bentuk formal. Saya lebih suka tulis cerita,atau rencana yang membolehkan saya merapu dengan jayanya. Dan masa sekolah selalu sahaja karangan saya dapat pujian dan dijadikan contoh oleh cikgu bahasa melayu saya. Untuk menunjukkan saya seorang suka membangga diri , saya kerap menang dalam penulisan cerpen semasa di sekolah. Tak percaya? sijil kemenangan saya masih tersimpan kemas dalam folder sijil saya. (saya riak kan) hahahahaha…..



Sekarang saya sedang cuba menulis lagi. Tapi saya suka ikut mood bila menulis. Eh tadi kan saya tulis mood menulis tak datang hari ini.. Tipu la….saya susah nak berhenti kalau sudah mula menulis.


Sebenarnya saya nak bercerita pasal tarikh 25 10 2005. Dah lima tahun kan. Lima tahun saya tidak mempunyai ayah. Ayah saya meninggal 25 Okt 2005 jam kira 2.20 petang, bersamaan 10 ramadan. Dulu saya tak dapat bayangkan kalau sudah tiada ayah. Kerana saya amat bergantung pada ayah saya. Tapi 5 tahun ketiadaanya saya memang merasakan banyak perubahan dalam hidup saya. Alhamdulilah saya sudah menjadi sebahagian manusia mencari rezeki sendiri. Saya sudah mendapat segulung diploma. Tapi itulah membuat saya terkilan, ayah tidak dapat melihat semua ini dan takdir Allah saya saya mendapat semua ini setelah ketiadaannya. Saya tahu, kalu hayatnya masih ada sehingga hari ini, tentunya dia tidak menjangka anak istimewanya ini sudah melangkah sejauh ini. Saya memang terkilan dia tidak merasa kejayaan saya pada hari ini. Walaupun bukan sebesar mana, saya bersyukur masih diberi peluang oleh Allah untuk mengecap nikmatNya.










Friday, October 22, 2010

entri sampah

Kadaan kadang ,bukan kadang kadang ..laa. Selalu rasanya…kita selalu Nampak dan hendak sesuatu yang mustahil. Mustahil di sini adalah yang memang tak rasional dan tak logic kita akan dapat .


Aku bukan cakap pasal orang lain. Pasal aku la. Selama ini aku butakan mata. Pekakkan teliga.cacatkan tangan…eh eh…tersalah taip. Selama ini aku ada harapkan hubungan aku dengan dia akan kembali bertaut. Masih ada angan angan itu walaupun tahu memang tak ada kesudahan. Aku pernah cakap kan. Aku bahagia dengan angan angan ini. Tapi sekarang ada sesuatu yang buat aku berfikir tentang hubungan aku dengan dia. Ada satu perkara yang betul betul bagi tahu aku apa yang aku fikirkan selama ini memang tak patut.tak logic.dan amat bodoh. Sesuatu yang terjadi masa minggu induksi. Yang betul betul bagi tahu aku memang dah tak ada dalam hatinya. Bukan sesiapa yang bagi tahu aku pun,Cuma perlakuan dia yang cukup menyakitkan buat aku rasa aku yang perlu hentikan angan angan ini. Menipu pasal hubungan dia dengan orang lain yang betul betul untuk sakitkan hati aku.

Sekarang aku sendiri yang  harus rasional. Gunakan kebijaksaan aku kurnian Allah untuk halang semua ini dari terus menguasai perasaan. Dari hari ke hari ada sahaja yang bongkarkan perlakuan sebenar dia yang buat aku rasa betapa bodohnya aku. Cukup untuk hari ini. Ada entri susulan yang menyangkut dan menyusul selepas ini.

Monday, October 18, 2010

paranoid pada hujung tahun

masuk oktober.dua bulan lagi 2011 akan bertukar angka tarikhnya.sudah ada banyak bunga bunga kekecewaan.tu jer nak tulis. tak mahu luah buat masa ini. nak pendam dalam dalam. nak kemaskini dalam hati dulu.

Friday, October 15, 2010

duke kua

duke kua ......
tears cannot fall again..
yes  duke kua...
you did't...
for the true feelling..
be the killer feeling...
what to do duke kua...

now ...
i want to tell you
duke kua..
sometimes i dont need you

Wednesday, October 6, 2010

huhuhuhu....

Being Single Isn’t Bad. What Is Bad Is Giving Up Hope On Finding That Someone Special.

p/s kedit tak tahu nak bg kat sapa. just terjumpa.anyway, thanks for very beautiful words.

asal aku bahagia. tak kacau hubungan orang lain. tak rasa sakit hati.
walaupun kekadang sedih dengar lagu  lonely by akon .
huhuhuhuhuhu......

Tuesday, October 5, 2010

rindu...

rasanya perkataan untuk tajuk entri tidak sesuai. persetan..kan.hahahaha...
rindu  nak tulis kat blog ini. hari hari jenguk.
tak adanya nak tulis.
kan dah cakap.

sebenarnya terlaku banyak nak dikongsi. tunggu masa yang sesuai.
sekarang punyer mood tak ada mari.
mood kepenatan dan kemalasan.

just want say tiba tiba ada rasa rindu.
ada rasa cemburu.
ada rasa mahu peduli.
ada rasa mahu kembali.

Monday, September 6, 2010

kerana status FB

Hari hari terakhir Ramadan. Ada Rasa bimbang. Mungkin ini adalah Ramadan terakhir buat aku. Jika tidak diizinkan Allah , mana mungkin aku bertemu Ramadan yang berikutnya.

Aku Tinggalkan persoalan itu, kerana jawabannya ada pada Yang Maha Mengetahui.

Ok. Status fb in love with Yassin. Sememangnya tiada sebab khusus aku letak status itu. Ayat ringkasnya, untuk memain. Rupanya mengundang rasa aku istilahkan kurang senang pada mr teddy. Dan gara gara aku tukar dari " single ke 'in relationship' membuatkan mr teddy telefon untuk dapatkan penjelasan. Sibuk bertanya siapa yassin . Aku pun tak tahu siapa Yassin. Yang aku tahu, Yassin adalah karektor dalam drama bersiri di TV3. Dan aku suka sangat dengan watak dan cara dia berlakon. Segak, penyayang, suka kanak kanak, kelakar dan sanggup berkorban untuk orang lain. Aku pun lupa tajuk drama itu.

Mr teddy sibuk bertanya dia duk kat maner? Kerja apa? Cacat ke tak?Dan aku berbohong. Cerita segalaanya pasal yassin yang tak wujud dalam hidup. Biarrlah aku menipu.aku gambarkan kepadanya Yassin itu mengikut gambaran yang terlintas di fikiran. Bayangkan lah dari pukul 10.00 mlm , dan sambung telefon balik aku pukul 4.00 pagi dan masih tanya perssoalan yang sama. Aku tak pernah sibuk tanya pasal awek kau. Tapi kau sibukkan biler aku ada 'pakwe' lain kan.

Kau betul betul buat aku sakit hati .....

Monday, August 30, 2010

5 Tahun

20 Ramadan bersamaan lima tahun ayah meninggalkan kami.
lima tahun banyak sudah mengubah kehidupan aku sendiri.
5 tahun dulu di waktu ini aku menghadapi saat kematian ayah tersayang.
5 tahun aku belajar cara menjaga orang sakit
5 tahun dulu aku betul betul diuji kesabaran.
5 tahun dulu aku masih di kemaman tanpa aku mengharapkan 5 tahun selepas itu aku betul betul berada di
kawasan yang tidak terjangkau di fikiran

5 tahun .....memori itu masih tersimpan di fikiran
dan aku tidak mahu mengeluarkannya
walaupun 1 mb pun.....
5 tahun tanpa ayah...
banyak sudah aku lalui
banyak sudah aku kenal
banyak sudah aku bilang.
5 tahun dulu aku selalu mengingatkan diri sendiri
semuanya akan baik baik saja...
bersyukur kerana Allah meminjamkan ayah yang begitu baik untuk aku
23 tahun aku berpeluang menhirup udara yang sama dengan ayah
berbanding mereka yang langsung tidak mempunyai kesempatan itu...

ayah
walaupun along terkilan kerana lima tahun sudah banyak dicapai
tanpa ayah
terima kasih..walau kadang kadang along terlupa mengucapkanya
semasa hayatmu

Monday, August 23, 2010

what makes me happy

happy?bahagia?apakah definasi yang sesuai dengan perkataan tersebut?

bahagia itu apabila akaun bank kita , nilai wang masuknya berjuta2,
bahagia itu apabila kita ada kuasa yang besar
bahagia itu apabila kita menjadi terkenal
semua nya duniawi kan?
dan aku tak rasa pun itu definasi bahagia.......

bahagia itu apabila melihat orang yang kita sayang gembira...
tapi aku rasa definasi masih lagi tidak tepat
terpulang kepada definasi masing masing

berbalik kenapa aku letak entri ini.
ada kisah duka yang aku tak nak/ tak mampu aku singkirkan
dan aku memilih bahagia dengan cara itu
everything what makes him happy
walau aku sendiri yang parah
hopeless

Tuesday, August 17, 2010

pelangi

Kata orang, Allah jadikan hujan sebab Dia akan munculkan pelangi yanbg indah selepas hujan... Tapi aku pelik . Semalam.. Pelangi muncul sebelum hujan.. Cantik sangat...betul betul kat masjid putra....

Persoalannya...  adakah aku terlepas mana mana fakta sains..semasa belajar dulu...
Saya betul betul kagum dengan ciptaan yang indah ini....
Ya...saya juga ciptaan Allah yang indah kan...

Monday, August 2, 2010

rindu










Aku akui rindu pada suatu zaman. Masa yang cukup manis untuk dikenang. Walau ada perang saudara yang sering terjadi, waktu yang tercipta cukup indah untuk  dikenang . Entah…. mungkin waktu telah banyak mengubah kita. Kita lari seiring dengan masa yang mengejar. Dan mungkin waktu untuk aku mengenang semua ini semua ini semakin suntuk. Tapi kerinduan pada kenangan ini tak mungkin terpadam.

Thursday, July 29, 2010

saya yang malas

Ya saya malas. Mood tidak dapat dicari. Mood kena cari ya?

Kalau macam tu memang tak nak cari mood , dan akhirnya boleh buat alasan tak ada mood.
Hihihihihi......
Susah rasanya nak ubah rutin hidup nanti. Kalau dah sambung belajar, hari minggu jadi luar biasa. Kena bangun awal. Malam hadap tugasan. Kalau ikutkan kata jahat, apa kejadahnya nak belajar balik. Dah kerja.kan. Lagipun ada gunanya ker degree nanti. Itu kata kata jahat. Kata kata baik, itu bukan sesiapa. Untuk diri sendiri. Walaupun nilai ijazah nanti , dipandang sepi orang lain, saya takkan kisah. Dari dulu lagi, dah janji kat diri sendiri sekurangnya ada degree , baru rasa puas hati. Baru rasa ada perubahan. Sekali aku bilang ya, bukan untuk sesiapa, untuk diri sendiri.
Sekarang banyak benda yang saya buat untuk diri sendiri. Yang saya kejar. Degree. Dan satu benda yang saya tak dapat terangkan sekarang. Insyallah kalau dah ada hasilnya saya kongsi ya. Bukan MLM  atau skim cepat kaya. Ada suami...pun impian saya.( sila jangan baca perkataan ini.). Doakan ya.............

Monday, July 26, 2010

ada apa dengan wang?

Dari dulu lagi aku suka hidup yang sederhana. Tak perlu kereta mewah. Tak ingin rumah besar besar. Aku tak mahu kereta besar besar dan banyak banyak. Cukuplah kereta yang akan menjadi keperluan berulang alik. Bukan kereta bukan satu lambang kemewahan. Bukan rumah besar. Cukuplah sekadar rumah sederhana yang tempat berteduh.

Salah ker prinsip ini? Salah ker aku kalau tak ada impian yang luar biasa?



Wang adalah tuntutan kehidupan. Tak ada wang kehidupan boleh jadi serba tak kena kan. Tapi wang bukan segalanya. Wang banyak meragut nyawa. Wang boleh hilangkan harga sebuah kasih sayang. Wang boleh mengubah hidup seseorang . Wang juga mengorbankan maruah harga seseorang. Berapa ramai anak hilang kehidupan kerana ibu bapanya sibuk mencari wang.

Jadi , bila seseorang mengajar aku mencari wang banyak, dengan caranya aku ragui, salahkah aku menolak. Salah ker kalau aku tak mahu hidup mewah. Salah ker kalau wang mudah dapat, mudah juga hilang. Salah ker kalau aku selesa dengan kehidupan sekarang. Aku juga punya impian untuk lebih baik dari hari ini. Tetapi sekali lagi aku tegaskan bukan kemewahan.

Salah ker kalau tolak untuk hidup mewah?

Wednesday, July 21, 2010

cerita tak perlu dibaca.

Ku kira aku ambik masa 2 jam untuk lipat baju. Mood tengah sedih.jiwa sedang berperang dengan perkara aku namakan entah.entah kerana aku tidak tahu perasaan yang ada dalam hati.mungkin sebab hari wanitaku datang.perut rasa lapar sangat. Tapi selera benar benar mati.kepala berpusing pusing.segalanya aku rasakan tidak kena. Sedang asyik dengan semua ini, aku terima satu panggilan telefon.

Ya .........aku tak tahu kenapa aku tak tahu kenapa aku terima panggilan telefon itu disaat aku benar benar rasa sedih. Rasa sedih? Aku rasa bukan.my ex. Aku tak pernah terfikir dia akan telefon malam ini. Dah lama dia tidak telefon. Walau kekadang dia selalu komen  tentang status akukat fesbuk. Mendengar suaranya aku rasa cukup sayu.rasa rindu sebenarnya. Selama ini aku cuba jadi kuat. Rasa sebenarnya aku cuba sembunyikan.bodoh kan. Aku tak kisah . Dan aku mengaku.selama ini apa yang terjadi aku dengan dia aku sedaya upaya kuatkan semangat terima dia tak nak kat aku. Dia telah berubah.dia dah ada orang lain.dia dah tak sayang aku. Tapi hakikatnya sehingga sekarang rasa indah itu masih bertamu . Aku yang tak nak lupakan dia. Maner mungkin gambar dia masih dalam beg duit aku. Baju sejuk  yang aku gunakan di pejabat adalah pemberianya.

Entri ini ditulis ketika air mata sedang laju mengalir. Tiada apa yang istimewa perbualan telefon tadi. . Sekadar bertanya khabar. Tiada luahan rasa sayang dan rindu . Ya di waktu aku masih istimewa dihatinya. 

Aku harus kuat kan.harus bersemangat kan. Kalau lah aku dapat lupakan dia. Aku nak hidup aku boleh terima orang lain. Lebih hargai perasaan aku sendiri .perasaan aku bukan sampah.

Tuesday, July 20, 2010

mimpi sunyi.

suara suara sunyi mencuri malamku,
dingin, sepi, diam menjadi teman,
inginku cantasnya mimpi lenaku.
larikan saja menjadi suara indah,
pergilah di kala aku merasa sepi itu resahku,
baru ke sedar sepi itu hakikat,
mimpi itu nikmat.

Friday, July 16, 2010

cerita berita.

Semalam aku tengok berita. Ya..........tajuk tajuknya sahaja sudah tidak aku berkenan. Banyak cerita mual dan pembelanjaan meningkat. Ya .......petrol, diesel ,lpg, dan gula sudah diselaraskan harga. Untuk kurangkan sudsidi. Dan boleh jimatkan belanja kerajaan. Ya pelangi semua itu atas harga pembangunan negara dan kau harus terima ya. Mungkin juga kau tak faham dengan segala macam istilah ekonomi kan pelangi.
Cerita seorang bapa menyaman anak anaknya yang didakwa mengurungnya untuk dapatkan tandangan dan seterusnya rampas tanah ayahnya. Kesian aku tengok muka si ayah . Sepatutnya wajah tua tiada lagi keresahan dan bukanya kerjanya turun naik mahkamah untuk saman si anak.derhaka moden yang pelbagai versi ceritanya. Si anak yang dijaga masa kecil. Apabila hari tua ayah menjelma, turun naik mahkamah jadi rutinnya.
Wah tidak ketinggalan cerita si ariel dan luna. Aku tak fikir cerita boleh termasuk dalam senarai berita penting. Oh ya aku lupa barangkali cerita mereka ada nilai berita . Dan audiens mahu mendengarnya kan.
Bunuh bukan lagi berita mengerumkan. Leher dikelar untuk namanya samun. Mayat dibuang dan dibakar selepas dirogol. Demi menutup keaiban perbuatan durjana. Barangkali mereka lupa. Pada yang maha melihat.
Cerita si nelayan yang kekurangan pendapatan akibat pembinaan pelantar. Ya ayat yang aku ulang. Demi sebuah pembangunan. Biarkan perut anak kecil kelaparan. Biarkan si isteri nelayan tidak kering kainnya membantu menambahkan pendapatan suami. Biarkan saja nelayan merenung masa dapan anaknya yang bakal suram kalu ekonominya tidak menentu. Biarkan sahaja tangisan mereka larut bersama hujan yang mungkin mengerti kesedihan yang mereka bawakan.
Barangkali...kisah manis dalam berita mungkin kisah sepasang suami isteri . Si isteri sakit . Hanya terlantar sakit. Si suami yang baik hati itu menjaganya dengan penuh kasih sayang. Cinta mereka manis kan. Hey......bukan sebab harga gula naik tau. Sebab si suami taat setia pada sumpah di saat menikahi isterinya. Aku tahu cinta bukan sekadar lafaz tapi perlakuan yang utuh dalam ikatan kasih sayang yang terbina. Bukan hanya lafaz cinta indah pada saat suami hanya pada waktu ingin mengauli isterinya. Bukan lafaz palsu lelaki jahaman untuk mengandungkan wanita yang bukan isterinya.

Wednesday, July 14, 2010

rasa hormat.

sebelum ini kat fesbuk, aku dah bagi tahu aku memang jenis manusia yang tak suka orang tanya soalan yang sama berulang ulang. hari ini dapat lagi sms yang sama, bertanyakan perkara yang sama. aku memang geram . masuk kali dah terkira 'dia' tanya perkara yang sama. kan aku cakap yang bukan bukan kan, lain pulak ceritanya.


tolong la.... aku harap sangat dia tak baca blog ini. kan bila baca blog , tanya aku pulak maner mana nak buat blog. pastu kalu dah ajar , tanya perkara yang sama berulang ulang.aku tak tahu jenis manusia macam ini. tak tahu ker atau memang dah tabiat begitu.
kalau kau tanya benda yang rasional , tak per la jugak. tapi yang dia tanya jauh lagi langkahnya. belom pon abis belajar. ohhhhhhh...........nak buat persedian ker. nak kumpul maklumat , pastu sebar sebarkan kat orang lain dan jadikan tu cerita kau.

ada dua jenis manusia dalam dunia. yang pertama yang bodoh tapi buat pandai, satu lagi yang pandai tapi buat bodoh. kau rasa masuk kategori maner?ker nak aku bagi tahu.

rasional sendikit dalam tindakan. aku tahu kau tu mesti dah berangan angan dah untuk capai tahap aku sekarang. yang sebenarnya ayat ini sungguh tidak sesuai.tahap aku pun bukan capai tahap tinggi sangat sekarang. cuma aku ada cita cita dan tahu laluan aku. kau suka sangat ikut laluan aku kan.pastu laluan yang kau lalui tak abis, dah nak ikut aku punya jalan. macam guna jalan pintas. sebenarnya bukan jalan pintas, aku pun tak tahu nak namakan jalan apa. aku tahu, dalam hidup kau , terlalu banyak impian yang kau nak capai. tak salah. yang salah adalah kerana kau suka ikut jalan orang lain dan tinggalkan jalan impian yang belum tercapai. lepas itu menyesal. tak salah kalau kita gagal , tapi dah kegagalan itu berulang ulang , apa yang terjadi sebenarnya kau kena selidik. dan belajar untuk perbaiki kesilapan itu.

aku masih ada lagi rasa hormat kat kau. jangan sampai rasa hormat ini hilang ya kawan.

Tuesday, July 13, 2010

saje

pawana berbisik
izinkan aku bawakan rindu padanya
hujan berseru
izinkan aku curahkan bersama air matamu.
pelangi mencelah
izinkan aku mewarna surammu walau seketika
matahari membahang
usahkan biarkan marahmu menguasai perasaan
laman tanah keras bertegas
rasionallah dalam tindakkanmu................

orang cacat = sedekah

KUALA LUMPUR: Seorang pengemis ‘tempang’ memecut lari apabila tembelangnya berlagak seperti orang kurang upaya (OKU) dirakam jurugambar ketika cuba meraih simpati orang ramai berhampiran Jalan Masjid India di sini, baru-baru ini.




LARI...pengemis di tangga stesen monorel melarikan diri selepas menyedari perbuatannya dirakamLelaki terbabit antara puluhan pengemis yang mencari rezeki dengan berpura-pura cacat dan tidak berupaya melakukan pekerjaan bagi memperoleh wang dengan cara mudah.Metroplus yang turut melakukan tinjauan sekitar Jalan Chow Kit dan Jalan Pudu, mendapati kebanyakan pengemis berkeliaran sehingga mencacatkan pemandangan di ibu kota.Melalui pemantauan berdekatan Lorong Haji Taib, seorang pengemis duduk di kaki tangga stesen monorel sambil menunggu orang ramai memberinya wang. Ketika gambarnya dirakam, pengemis terbabit melarikan diri kerana takut perbuatannya dirakam seolah-olah cuba menipu orang ramai.


sumber dari harian metro.
wah wah.... suka hati jer kau.menyamar jadi cacat. sebab tu orang len fikir orang cacat selalu mintak sedekah. wat malu kaum cacat jer. tengok badan ok jer. sihat walafiat.

ok . aku cuba fikir positif. anak dia ramai. dia mengalami masalah kesihatan.atau di bawa oleh agen agen tertentu.

sekian jer. tak mau komen lebih 2 . nanti jiwa sentap. sekali lagi...orang cacat harus sedar diri.

Wednesday, July 7, 2010

mesej tengah malam.

ada seorang kawan lama aku. mesej tengah tengah malam. katanya lelaki pujaannya naik kereta dengan seorang perempuan  cantik. ingat aku dalam mimpi. just baca macam tu jer.pagi ini tengok balik mesej tu. ternyata dia upset.kesian dia.... dah cakap . jangan taruk harapan tinggi sangat. jadi makan dirinya. kalau makan ayam kfc ok gak.

satu jer aku pesan. hidup bukan sekadar kita kejar apa kita nak.  dari dulu cerita  ini tak memang tak kan ada kesudahan. apatah lagi kesudahan yang baik. sekadar angan angan yang tak ada logik akal.
entah, susah nak paham. lebih lebih lagi kalau tiba soal perasaan. susah tak duga.

kata kawan aku mana la tahu ada keajaiban dari Allah. ya..... siapa lah aku untuk menidakkan keajaiban dari Yang Maha Berkuasa. segala segalanya akan terjadi dengan izinNya. tapi kita diberi akal yang sempurna untuk membuat pertimbangan yang lebih  baik kan. aku tak mahu cakap lebih . jadi sentap jiwanya nanti.

dan aku tak diberikan kuasa untuk menunjukkan kuasa menentukan keputusan hidup orang lain. usah kalutkan fikiran dengan soal perasaan yang tak ada kesudahan. tabahkan diri. kuatkan semangat. ya kawan memang perlu seorang lelaki dalam hidup kita. aku pun. tapi jangan nampak terdesak sangat. banyak lagi perkara membahagiakan lagi dari mencari kekasih hati. sampai masanya insyallah akan terlaksana jua.yes... penting kita berusaha ke arah itu.

jom kita buat iklan cari jodoh ya..... tak bukan jangan macam tu. kita usaha ke arah itu. selebihnya berserah pada Allah. moga kita ketemu jodoh yang baik.

p/ s : dah dua hari post entri pasal jodoh kan.....
        
        

Tuesday, July 6, 2010

saya sedang mencari cinta

atas saranan seseorang, saya nak buat iklan kat sini. ya saya sedang mencari cinta. kalau ayat kasarnya tak sanggup saya tulis. macam gatal pun ada. hihihi.. kata seorang kawan aku, kalau tak gatal , tak der la kita kahwin. opsss.......saya buat lagi.macam perigi cari timba pun ada jugak kan. zaman ini bukan  ada perigi yang cun lagi kan. kalau ada pun mesti dah tersorok kan , atau malu malu nak keluar.timba pun mesti dah berkarat kan.

rasanya saya sekarang tidak ketemu cinta . cinta hakiki kadang kadang jauh saya tinggalkan. cinta pada orang tua saya , alhamdulilah setakat ini masih terpelihara. doa kan saya agar sentiasa dekat sengan cinta hakiki. saya sedang cuba . perlahan lahan. untuk cinta pada tua saya, moga saya sentiasa kekal dengan sikap saya sekarang. walaupun saya tahu, apa yang saya buat tidak mampu membalas semua yang telah orang tua saya korbankan buat saya selama ini.dan tak terbalas pun kan.

ayoyo... lupa lupak pasal iklan tadi . saya sedang cari......
 berminat sila dial.....
atau e mail.........
 yes dah siap iklan.

Monday, July 5, 2010

apabila hidup terlampau mengejar kesempurnaan

ya... pratice can makes prefect... salah ekk....
kata kata tak ada yang sempurna  sifat manusia tidak diragui kenyataanya....benar...
tapi terkadang jadi mainan manis di mulut sesetengah oramg
jadi sebagai retorik...
dan terkadang aku jemu....

tidak salah meminta yang indah
tiada silapnya memuja yang cantik
tiada kurangnya bila tak sempunrna
itukan sifat manusia.

apabila terlalu mengejar kesempurnaan
kita menjadi tidak bersyukur
menjadi sombong dan takbur nikmatNya
menjadikan kita siapa diri ini.....

aku yang tak sempurna....
cacat di dunia ...

p/s : ayat paling bawah....
       itu adalah aku....
     

Thursday, July 1, 2010

entri pengakuan

Saya ingin buat entri perhargaan yang kedua. Ya...Allah .. saya benar benar lupa pada entri perhargaan pertama dulu nak masuukan YKN.. Yayasan Kebajikan Negara........ yup. dengan kewangan dari yayasan inilah saya dan kawan dapat merasa menjadi student U. Saya hanya tahu duit masuk bila semester baru bermula.dan saya terus pembelajaran. terima kasih banyak banyak. terus terang ok. saya memang tak tahu pengawai yang inchange kewangan kami dan masukkan duit tiap semester oum. tapi saya hargai sangat sangat. saya bersyukur menjadi insan terpilih mengikuti projek ini.

buat semua tutor yang pernah ajar saya, saya ucapkan berbanyah terima kasih. kadang kadang saya terlewat hantar tugasan tapi masih diterima. saya tak ada ucapan lain, selain terima kasih. semoga jumpa nanti , bila saya sambung degree.

saya akui kekurangan diri. saya tak pernah merasa nikmat makan tangan kanan(saya dah lari tajuk). tapi saya bersyukur dikurniakan otak yang masih berfungsi dengan baik. dan atas sebab itulah, saya merasa apa itu rasa kemanusian dan prihatin. ya kadang kadang kita jadi lupa diri. dah tak ingat bantuan dan pertolongan orang lain selama ini. percayalah jadi cacat ini, memang kita perlukan bantuan orang lain. harus sentiasa sedar diri. harus tahu berterima kasih.dua lapan tahun saya menghirup udara, semuanya kerana adanya orang lain dalam hidup saya.

jadi cacat selama 28 tahun, saya rasa bersyukur sangat. walaupun kadang kadang saya rasa hidup ini tidak adil bagi saya, saya terima keadaan seadanya.saya terima ketentuan Allah. benar kata ma, saya dan anak yang cacat yang lain adalah insan terpilih dari Allah untuk menerima ujianNya bergelar manusia cacat.

 ya kadang kadang saya kutuk orang normal yang menindas orang cacat macam saya. ya saya akan bersuara kalau saya rasa semua itu betul. saya takkan buat permintaan terlebih. kadang kadang hak orang cacat digugat buat saya rasa marah. dikutuk sewenangnya buat saya rasa sebal. dan saya akui ada orang cacat yang boleh orang lain hilang rasa hormat. dan saya terfikir sesuatu. orang cacat lahir macam saya rasa rendah diri sendikit banding orang cacat semulajadi.

saya tidak mahu ulas lanjut isu yang sedang hangat sekarang ini. kadang kadang orang cacat sendiri yang buat dajal. dan jangan orang lain terima akibatnya. makin rendahlah pandangan orang lain kat orang cacat.

entri untuk seseorang yang.........

serius . aku tak tahu nak kategorikan apa jenis manusia seorang ini. dah berkali kali aku ingatkan jadi diri sendiri. malangnya, dia ini cepat sangat berubah perangai. fantasi bukan main tinggi. kadang kadang tak padan dengan logik akal. macam mana tegur pun masih di tahap yang sama. sampai susahkan orang lain. bikin orang jadi malu.

aku memang manusia. iya iya la. mesti ada buat silap. cuma terkilan dengan orang macam ini.aku tak tahu nak tahu nak tulis apa lagi.
entah, harap dia berubah.

aku tak mahu tulis ayat ayat mencarut. tak guna ok. atau pun ayat ayat bodoh. supaya lepas segala kemarahan.aku masih boleh menjaga santun. ya . takut orang kata terlebih cakap, padah akibatnya.

kadang kadang orang macam ini, buat orang sakit hati. cukup cukup la. ada otak gunakan sebaiknya. Syukur Allah masih tak tarik kurniaan yang satu ini. jadi jaga sebaiknya.

Wednesday, June 30, 2010

sesuatu yang aku tak faham.

e............nak terang ke tak?
sebenarnya aku tak nak terang atau lebih tepatnya tak faham nak terang macam maner....
ok sesuatu yang kita fikirkan betul , tapi tidak pada pandangan orang lain. sesuatu yang terjadi kerana ada alasan alasan sendiri.
dan sesuatu kita buat pastinya ada alasan kan dan baik pandangan kita kan.
rasanya kita tidak boleh menidakkan alasan orang lain.
jangan fikir negatif sahaja.

kan jangan lebih labih , katanya dah sombong.
entah....aku ini manusia. mesti ada buat salah kan.
jadi maafkan saya...

Monday, June 28, 2010

entri perhargaan

akhirnya . setelah lama nak tulis entri ini, akhirnya terlaksana.

entri perhargaan buat insan insan yang banyak membantu aku , manusia yang kerdil ( bukan OKU kerdil ok)
manusia yang sememangngya kekurangan fizikalnya dan kadang kadang kurang akalnya(jangan gelak ok).
wah banyak perkataan ok. mentang mentang la aku ini OKU.

ini adalah ucapannya...

Pertamanya, saya bersyukur dengan izin dari Allah saya berjaya dapat diploma. bukan senang. terlalu banyak dugaan . tapi saya bersyukur Allah memberikan saya kelapangan fikiran menempuh segala semasa sesi pembelajaran. kadang kadang bekalan wang saya terputus, tapi dengan kekuatan dariNya , saya berjaya harungi.

Buat insan teristiwa. saya punya ma. ma....terima kasih banyak2. kerana selalu percayakan along. ya kadang kadang memang saya putus asa. tapi ma sentiasa bagi saya semangat dan duit di kala kewangan tidak mengizinkan. terima kasih kerana sentiasa berada di sisi along di waktu susah.terima kasih ma. setiap kali pinjam duit ma, along kata nak bayar, walaupun ma tahu kan , itu sekadar trick sahaja. buat adik adikku, terima kasih kerana faham . kerana punya seorang kakak yang tahap gilernya tahap flashman.cuma along terkilan ayah tak dapat tengok semua ini.kalau lah ayah masih ada........

untuk kawan kawan seperjuangan. terima kasih bebanyak. kerana kalian sentiasa bagi saya semangat setiap kali tugasan dan peperiksaan akhir. terima kasih kerana bagi saya nota. bagi bahan tugasan. kadang kadang ada yang tolong taipkan tugasan. malah ada yang kerjanya memeriksa ejaan saya yang selalu salah. alasan saya typing error. hihihihi. terima kasih kerana berkongsi maggi dan milo . kadang kadang saya buat permintaan terlebih . suruh buatkan milo. suruh masak air. maafkan saya atas ketelanjuran ini.oh lupa . terima kasih kerana kadang kadang pinjamkan laptopnya. terima kasih kerana coverkan saya kalau saya masih tertidur di bilik , waktu kelas petang.terima kasih untuk segalanya. kadang kadang diri ini jadi alpa. tapi kenangan kita takkan saya lupakan walaupun saya sekarang poyo.dan saya rindukan semua itu. waktu kita masih suci dari biokrasi.( saya pun tak paham dengan ayat ini). buat kak liza, aliah, nurul, kak ima, kak era, lin sainah,ita, linda, shida, nessa dan riza . terima kasih berbanyak. hanya Allah dapat balas jasa kalian.
buat cikgu dan pengawai plpp.buat cikgu muha.terima kasih cikgu. walaupun apa terjadi ,saya sebenarnya banyak belajar dari cikgu. saya jadi bersemangat sebab kadang kadang saya pinjam semangat cikgu. terima kasih cikgu atas segala tunjuk ajar cikgu. segala kata nasihat cikgu. buat cikgu mala, terima kasih bebanyak , atas segala    tunjuk ajar dan segala kata nasihat cikgu.Buat kak jun, terima kasih kerana pernah ajar saya akaun, sampai saya lulus.buat uncle arjuna, terima atas segala pertolongan tulus ikhlas uncle menghantar saya dan mengambil saya setiap kali ke kelas, ambik exam ataupun ambil modul di OUM.
Buat En Faizal, terima kasih atas segala bantuan encik atas segala urusan saya masih berada di plpp(rasanya nak skema ayat ini).

dan terakhirnya ,buat ean, terima kasih atas sokongan dan dorongan awak selama ini. terima kasih sanggup tadahkan teliga setiap kali saya merungut sebab tugasan yang susah. terima kasih kerana bagi saya semangat setiap kali saya terjatuh.terima kasih kerana bebelkan saya setiap kali saya rasa malas.awak selalu nyanyi lagu tak sedap setiap kali saya rasa boring bila belajar. saya tahu, awak lupa kan. janji awak nak bagi saya bunga sayamasa konvo. mungkin saya yang salah sebab terlampau berangan dengan sesuatu yang pasti.

kot saya terima kasih pada semua , saya bukan tak nak letak nama semua orang, tapi saya malas nak type.(boleh pakai ker alasan tu)terima kasih . anda semua di hati saya.
                                                                                                                                                                                                  

Sunday, June 27, 2010

sedih

ada rasa sedih di hati. sedih yang amat. rasa sedih yang tak dapat dibuang.
jiwang. persetankan.

rindu pada ma dan adik yang kembali menghuni kampung setelah dua minggu bertamu di sni.
rasa sedih kerana terlalu dugaan yang menimpa.
kenapa rasa sedih semakin terlalu lama bermukim di hati.
sukar aku hapuskan.
rasa sedih .
susah.

benar , kata orang hidup ini bagai pelangi, ada bermacam warna.


p/s : buruk benar entri ini.
nanti nak upload gambar konvo dan ceritanya.
bukan untuk sesiapa.
untuk diri ( sumpah...ayat ini skema giler)
masih dalam mood sedih.

Thursday, June 24, 2010

entri untuk kawan....

huk huk.....tiba tiba rasa sedih sangat. bukan apa , dapat msj dari kawan aku. dia akan bertolak ke oversea nanti. aku cuma doakan dia baik baik saja di sana. dia akan berjuang untuk negara. semoga nanti dia akan berjaya di sana. jauh di dasar hati aku sangat bangga dengan dia. chaiyok....keep the good work girl......
semoga beroleh yang terindah di sana.

sememangnya.... dah lama nak up date ini blog.banyak yang igin berkongsi. aku ingin upload gambar dan cerita konvo. dan perhargaan kepada mereka yang banyah membantu aku dapatkan diploma . tanpa sokongan ini semua, aku tak mungkin akan beroleh kejayaan ini.

mungkin cerita konvo akan ku tulis ini punya blog  esok.

Wednesday, June 23, 2010

Cacat bukan halangan




Oleh SITI NURAZLINA JAMALUDIN

pengarang@utusan.com.my



KUALA LUMPUR 22 Jun – Dua sahabat berkongsi kegembiraan hari ini apabila berjaya menggenggam segulung diploma pada Majlis Konvokesyen Kelapan Universiti Terbuka Malaysia (OUM) walaupun mengalami kecacatan tangan.Thuwaibah Muhamad, 28, seorang pembantu tadbir di Jabatan Peguam Negara, Putrajaya dan Rita Rofiza Othman, 29, seorang pembantu tadbir di Majlis Keselamatan Negara menerima diploma dalam jurusan Pengurusan Sumber Manusia di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini. Menurut Thuwaibah, kecacatan yang dialami sejak lahir bukan penghalang untuk dia mencapai kejayaan. “Walaupun perlu mengambil masa untuk menyesuaikan diri pada peringkat awal pengajian, ia tidak menjadi masalah besar buat saya. “Bantuan daripada pensyarah, rakan-rakan sekuliah serta pihak OUM memudahkan proses pembelajaran sepanjang empat tahun ini,” katanya ketika ditemui selepas majlis itu. Majlis konvokesyen empat hari tersebut sejak Sabtu lalu menyaksikan 777 graduan menerima ijazah dan diploma masing-masing hari ini. Dalam pada itu, Rita Rofiza pula beranggapan diploma yang dipegangnya bukanlah noktah untuk dia terus mencari ilmu. “Pada sesi kemasukan September ini, saya dan Thuwaibah akan menyambung pengajian di peringkat ijazah walaupun tidak lagi menerima tajaan daripada Yayasan Kebajikan Negara. “Mujurlah pihak OUM memberi diskaun 75 peratus bagi warga emas dan golon

dari utusan malaysia.
saje nak poyo.

Monday, June 21, 2010

dugaan lagi

sebenarnya tak ada niat nak tulis entry.esok sepatutnya yang jadi bahagia, sebaliknya  kesedihan mengisi perasaan sekarang. dah tak ada perasaan langsung. nak rasa feel happy tak ada .

rasa sedih sangat2. pertama masalah duit. tak pasal 2 asb terima penangan , dikeluarkan bahagian yang sepatutnya tersimpan tanpa diusik.rasa perit sangat. hanya Allah yang tahu.

kedua masalah bekalan air kat rumah ini. Ya Allah kecilnya air yang keluar dari paip. telefon maintance , ckp puspel punyer tanggungjawab. tel puspel , katanya kena tanya maintance. memang geram tahap ultraman kat maintance . langsung tak dijenguknya rumah . sumpah aku mamang nak maki. tapi tak nak la keluarkan segala perkataan yang jadi hak milik wanita ataupun lelaki.aku memang jenis tak kan desak orang.kalau satu kali cakap, tak ada tindakan aku pun pasrah.tak per la. gunalah air yang keluar. dah dua hari aku tak mandi rambut.

ketiga kaki tengah sakit sangat sangat. terseliuh. jalan yang tempang dah ni, jadi teruk sangat. esok naik pentas , mesti sakit sangat sangat. minta Allah bagi kekuatan, aku berjalan esok. walaupun aku tahu, setiap langkah memang terasa perit sangat sangat.

jadi orang cacat ini, memang silap sikit langkah akan membawa padah dalam pengerakan. tapi nak buat macam mana, aku kadang alpa dalam mengawal pengerakan


kalu rasa menyampah dengan entry ini, tolong jangan baca. aku cuma tak ada tempat nak menluah. entri buruk ini,saja tempatnya.

Friday, June 18, 2010

DEAR BLOG

kepada blog yang sentiasa dijenguk di kala kalam aku bertamu di hati. menjadi sepahan di kala suara menjadi bisu.

kadang kadang suara dicantas.
menjadi santun yang hipokrit.
sumpah.....aku kaku menjadi manusia sebegitu.
menjadi manusia yang lebur demi biorakasi.

Wednesday, June 16, 2010

cerita ketabahan.

hihihihi... tajuk tak der kaitan dengan entry. sememangnya bulan ini penuh dugaan. kadang kadang buat putus asa.ya banyak merungut kan.aku sempahkan di sini segala isi hati yang betul betul sedang menanti untuk yang luak di alam realiti. dan aku tak mampu nak tuliskan semuanya menjadi satu cerita telenovela di sini.

yang buruk sering menjadi mimpi yang sering diusir dari bertandang menjengah kehidupan. aku tak mampu.
sisi ketakutan sering menghambat perasaan.

tak mahu ayat macam ni lagi . untuk entry ini.sekadar berterus terang untuk jiwa yang hampir rebah.

berurusan dengan pelbagai karenah manusia buat aku betul betul tolol. tak mahu dibiarkan terus menjadi kawan yang merawan hati yang pudar.

rasa bosan dengan kerja.rasa mual .

Monday, June 14, 2010

bodoh

kalau dah bodoh tu mengaku jer la. aku bukan nak hina orang bodoh. sebab aku ada jugak benda bodoh aku buat . sakit hati jer. orang bodoh kalu tak nak mengaku bukan bodoh sombong dah. dah bodoh tahap ultraman . duk fire orang tapi last terkena kat diri sendiri.

kalau setakat bodoh atas kesilapan sendiri untuk kali pertama, boleh dimaafkan. tapi kalau dah berulang ulang, apa kejadahnya. macam haram jer punyer bodoh. sampai salahkan orang lain. memang patut apa yang kena kat kau sekarang. not learn from mistake anymore but learn from the best.

masalah lah sebenarnya kalau kita jumpa orang macam ini. yang teratur jadi up side down. tak nak dengar cakap orang, akhirnya.... sebenarnya dah lama aku pendam. aku tak kan mention nama orang kat blog. hint tu ada la. tak nak macam fasha. konon bf kena rampas, mention kat laman sosial. apasal tak jumpa terus jer orang tu.

sumpah apa yang ditulis tidak akan memadam api kemarahan aku ini. sia sia jer.ya la aku ini tak ada pelajaran tinggi. tak dapat degree first kelas.muka memang tak lawa. tak pandai bagi motivasi. ya ... yang aku pandai tulis luahan bodoh ini kat blog. aku malas nak layan dah.

aku tak kan jadi bidadari yang baik . yang datang tolong di saat kesusahan. yang asyik fikir benda benda baik jer.yang sentiasa ada untuk kau.

Saturday, June 12, 2010

saya

sebenarnya tak tahu dibagi tajuk untuk entri tidak bernyawa ini. sesuatu yang telah lama dipendam.luahan yang akan salah dianggap.

aku betul betul kaku untuk menulis entri. perkataan perkataan yang ditaip tidak mungkin menjadikan ayat yang sepatutnya.
ini adalah persoalan yang tidak akan aku ketemu jawapanya.

ya kadangkala bila berhadapan dengan orang normal , susah nak jadi diri sendiri.

takut untuk bersuara...

Thursday, June 10, 2010

saya terlebih badget

bulan ni memang turun harga. bukan la. ayya.....tak tahu nak cakap apa.dulu selalu kena marah kalau bercakap pasal pasal tak ada duit ini. seseorang yang tak suka saya merungut pasal duit. ean keedal.dia memang tak suka merungut pasal diut. alih lih dia yang merungut sekarang ini. hehehehe. manusia tak berpisah dengan duit ok.cuma tahap obsesi kita terhadap duit berbeza.

wawawa....ini gara gara aku kena bayar duit lebih kerana repeat subjek dulu. hazard management. memang subjekini  aku sentiasa buat  berhazard. dan aku takut tahap ultraman kalau subjek ini gagal lagi dulu. tapi syukur, subjek ini dapat lulus dengan baik.seperti dalam entry yang terdahulu, aku memang tak tahu kena bayar sendiri kalau kita ulang subjek.

boleh tak saya tak turut perintah. tapi terpaksa saya bayar jugak.ok la. saya tak tulis pasal ini. tak janji..
mujur tuhan beri kelapangan dengan berita baik. ok. tahu nak tahu kan. perasan jer. nanti saya cerita .dan mujur duit simpanan masih ada.dan terpaksa meminta duit bonda tercinta.

Tuesday, June 8, 2010

the bad day

hari ini aku dapat berita tak di duga. nak salahkan siapa ?
knaper tak bagi tahu awal awal bahawa kalau nak repeat paper kena bayar sendiri?
nak ambik diploma baru bagi tahu ada yuran tertunggak?
285 pulak tu
hampeh betul
kena cekau kat asb la nampaknya

memang perkara betul betul tak terduga
apasal tak ada orang mention awal awal?
kan senang
kenapa tak bagi tahu awal awal
tapi sapa yang nak bagi tahu
ker aku yang tak pernah yang nak ambil tahu
ya lah... sedap jer orang duk bayar tiap tiap semester
tak pernah terfikir nak tanya
see ...all by my stupid
kalu aku tahu dah bayar awal awal

tak per dugaan......
kalu tak cakap tak per
nak cakap apa lagi

gaji pun lambat lagi
huhuhuhu
kadang kadang terfikir kenapa selalu sangat dapat musibah?
ya aku ada jawabanya...

Monday, June 7, 2010

cerita seminggu

sudah hampir seminggu aku duk di rumah sorang sorang. bosan tahap power rangers dan ultraman la. balik kerja tak ada sesiapa yang nak sembang. lepak lepak atas sofa sambil  on kan remote tv. layan dari satu cerita ke cerita. bukan masuk dan  bukan boleh layan perasaan pun. pastu on laptop. perkara pertama wajib dibuat , jenguk fesbuk. tgk notification , dan menjaga petville sepenuh jiwa . kadang kadang macam boring gak. ya lah bukannya petville boleh cakap dengan kita kan. nampaknya sampai sekarang aku masih boleh tahan dengan petville ini. games lain , dah bungkus awal awal. dulu seronok jugak bermain fishville, teasure hunt, zoo,dan sekarang memang dah lama aku tak jenguk games games tersebut. hanya satu kata kunci jer dapat merangkan semua ini.BORING.

memang bosan tahap cicak . kalau kita duduk sorang. tapi rabu ini ma dan adik adik akan datang bertandang di kuartes kerajaan , tempat aku bernaung (menumpang berteduh)sekarang(macam skema je ek.)

bulan ini ada peristiwa menarik bakal muncul. ishhh.... tak sabar.....

maaf untuk seseorang .....Aku  tak boleh terima kau  balik.....
aku susah sorang sorang , aku senang sendikit ,
kau nak menempel
apa kes?

Saturday, June 5, 2010

5.30 petang

ok. akhirnya dapat tengok cerita lagenda budak setan. hari jummat dah beli tiket. takut tak sempat. 5.30 petang. hari sabtu akhirnya aku hadap cerita tu.

cerita ini memang best. tapi ada kekurangan jugak. macam dari satu babak ke babak lain tergantung.terlalu cepat dari part ke part.tapi yang best lagu latar cerita ni. tapi cerita tak mampu buat aku nangis la. cuma sebak sikit. tapi tak mampu mengalirkan air mata.

cerita ini sebenarnya tak sehebat novelnya. peh..kalu baca novel ni, memang nangis giler aku.
macam ada sambungan je cerita ni.

p/s : baru aku tahu si lisa tak pandai sebut R.aku perasan bila sebut perkataan orang.R .....nya macam pernah dengar sebelum ini.

Friday, June 4, 2010

jangan gunakan agama

27 tahun menghirup udara. sepanjang tempoh itu, aku sering berjumpa orang yang hipokrit dalam agama. menggunakan agama untuk kepentingan peribadi. menjadikan agama sebagai ruang untuk menunjuk takbur dan riak.

ada manusia yang gunakan agama untuk tunjukkan dirinya sebagai alim. ya ....dosa dan pahala hanya Allah yang tentukan. satu kes. tiap tiap kali masuk sembahyang , kau azan . suara merdu sangat. dan aku kagum dengan kurnian Allah ini yang dikurniakan kepadamu. tapi yang sialnya, kau permainkan perasaan perempuan sesuka hati. tipu kanan , tipu kiri. sana sini kau sambar perempuan. gunakan mereka punya kelemahan untuk kesenangan . fikir la, berapa hati dan perasaan yang telah kau korbankan. depan orang atasan kau baik macam malaikat. peh...... tabik spring la lakonan mantap. tapi berada di kalangan golongan senasib aku, tak usah nak tolong, senyum pun tidak.tolong la , jangan guna penampilan yang kononya beragama untuk maikan hati dan perasaan kau.

kes kedua. aku pernah naik train. dari hentian putra ke ukm bangi. ada seorang mengandung naik , kalau tak silap, kat midvalley. berdiri betul2 , depan seorang perempuan yang pakai tudung labuh. tapi macam kejam jer, tidak dibaginya ibu mengandung tu duduk. kemudianbangun seorang budak ini, rupa ala ala tomboy bagi ibu mengandung tu duduk. aku bukan pertikaian tudung labuhnya, dan aku tahu bertudung tu wajib. tapi yang aku pertikaikan adalah kau rosakkan nilai tudung tu dengan mementingkan diri sendiri.

dan sekarang , kes ketiga. aku sedang lalui sekarang. mamat dari mana sesat, hari hari telefon, cerita pasal kehebatan ilmu kau dalam agama. aku bukan tak suka.aku suka orang bagi nasihat, tapi kena betul la caranya. dah kalau hari hari kau duk cerita kau punyer sembahyang , puasa, kat aku tu apa kes. lepas tu duk mengutuk orang punya amalan.macam semuanya tak betul.dah dua hari aku tak layan . malas la. aku memang tak suka cara kau pertikaikan amalan orang. kalau pun tak betul , pergi la jumpa orang tu. tak payah duk mengata. dengan aku sekali dapat dosa.

aku banyak kekurangan dalam agama. dan sekarang aku cuba perbaiki. dan tak perlulah aku cerita apa yang aku buat, kat semua orang.

agama islam adalah agama yang indah. jangan rosakkan keindahan tu, dengan perkara perkara macam ini.
kalau kau baik sangat, kau pergi israel. bunuh yahudi tu.

Thursday, June 3, 2010

perasan II

aku nak sambung cerita semalam. panggilan dari kawan lama pada dua hari lalu, buat aku marah. bukan marah pada dia. tapi marah pada seseorang yang suka buat onar.

selama ini aku memang perasan. dia suka perasankan dirinya. anggap dia jer yang lebih. cakap memang beratus ratus kali. siap sumpah lagi. dalam diam dia suka buat orang jauhkan diri darinya. entah. selama ini cuba aku fikir positif. menolak segala hambatan kejahatan yang menerjah kepala.

serius...apa yang aku tulis tidak dapat menghapuskan perasaan benci yang sudah lama bertandang.
serius....aku bukan baik.....dan memang bukan terbaik....
macam imiginasi yang selalu muncul dalam fikiran kau

p/s : teringin nak makan sotong......

Wednesday, June 2, 2010

perasan

kalau kita perasan bagus ok tak?
beb, aku pun perasan jugak.
tapi kalu dah perasan sampai nak ganggu hubungan orang lain apa kes?
beb, aku kawan dengan orang yang aku suka
ada ker hubungan kau dengan orang lain
sampai kau halang orang lain nak kawan dengan aku.
halang bagai bagai.

aku perasan kau memang perasan bagus .
sebab?
aku selalu lebihkan tentang diri kau
ya.... ya ....kau memang terlebih perasan....
aku pun tak ingin ok
CUKUP LA OK

Tuesday, June 1, 2010

apabila kita berada di atas

aku nak sangat berada di atas. maksudnya berada di kalangan golongan vvip. bergelar seseorang yang bergelar tan sri , datuk, dato, atau apa saja gelaran yang buat orang lain respek giler kat kita. bila berurusan tak beratur. dibaginya karpet merah.apabila berada di atas mesti sendikit sebanyak kita jadi lupa diri. banyak orang apabila berada di atas dan lupa diri, maka hilang nilai nilai kemanusian.

apabila nilai materialistik menutupi belas kasihan dan kasih sayang, maka tiada lagi kedamaian.macam yang berlaku kepada israel. ya mereka yahudi yang tidak diberikan pengertian kasih sayang. terlindung sudah nilai kejujuran dan kemurnian hati. demi mereka punyer kejahatan, mereka sekat laluan kapal. bom kapal . supaya makanan dan bekalan ubat tidak disalurkan kepada palestin. mereka tambah penderitaan rakyat palestin. tembak mati orang yang punya jiwa murni. jiwa jiwa negara arab terus diam.diam. sunyi. takut mereka akan hilang nilai materialistik. oh mereka lebih takut israel daripada Allah.amerika jangan cakap la. obama ni sibuk golf ker?

dalam persekitaran kita pun ,sudah wujud nilai israel.tak payah fikir panjang dan jauh jauh.anda cuma perhatikan. terutamanya kepada mereka yang bergelar mentimun. digolek atau tergolek sama sama terluka. dan kita akan terima sahaja apabila durian sudah menlenyek kita.

nak mintak bantuan kerajaan pun susah. ini pengalaman seorang ibu tunggal di kampung aku, nak mintak bantuan bulanan pun kena interview berkali kali. alasan ada astro dan anak anak dah berkerja. jadi hak ibu tunggal dan dua anak yatimnya masih bersekolah dipinggirkan. oh kalau nak dapat bantuan , kena masuk satu parti dan tak boleh pergi surau untuk dengar ceramah.hahahaha.tu belum lagi perangai beberapa staff kat majlis daerah, yang suka golongan tua. mengikut selera mereka. tendang sana sini.

banyak lagi sebenarnya. susah orang bukan senang nak kita selami. lebih lebih lagi , kita tak pernah melalui peringkat kesusahan.

ok aku janji akan sambung lagi cerita berkaitan selepas ini.

Thursday, May 27, 2010

saya akan tinggalkan putrajaya.

malam ini aku balik kampung.yehaa....yebaa... yahoo mesenger.....eh yahoo........
perkataan perkataan di atas mengambarkan apa yang dalam hati di kala ini...

harapnya...... my broandband akan baik baik saja di kampung halaman. teruk sebenarnya coverange di kampung tidak sebaik perkhidmatan di Putrajaya.eh kat putrajaya pun delay. jugak ....macam canggih sangat .......

hidup tak kan lari dari masalah kan....kalau tak nak masalah datang .....bukan manusia namanya...
*sedang belajar untuk menangani masalah sebenarnya*
dugaan datang ,meranyap di salur kehidupan yang kadang kadang menjadi nanar yang bisa yang menjadi penyakit yang sukar dirawat.

Wednesday, May 26, 2010

cerita waktu malam.

hari ini aku terbabas tahap ke lorong kecemasan. tidur lewat. bangun pun mesti lewat.6.20 baru terjaga. nasib baik bas  nadi agak lewat ketibaannya hari ini/ terima kasih nadiputra kerana menyokong kelewatan ku bangun tidur. kalu lewat , mesti terkejar takut punch kad menjadi warna garang.  aku memang tak suka warna ini.

aku rasa macam menghadapi sukar menlelapkan mata. jam pukul satu, still tak dapat tidur. macam macam posisi tidur aku bikin, mata tetap berdegil menuruti aturan tubuh.

banyak sangat  faktor yang buat aku tak dapat tidur. banyak masalah  dalam ini kepala.
malam 2 macam bosan jer. bukak fesbuk pun bagi makan kat pet aku jer. nak mandikan dia. bagi bunga kat member. tengok apa yang boleh beli lagi untuk sejahterakan aku punya pet.tgk status kawan, rasa nak komen , tapi malasnya nak menaip.

aku menulis. cerita yang terkadang aku buntu untuk kembangkan ideanya. entahkan aku cakap sendiri merasa, sendiri tak faham.
blog ini pun terasa aku beri makan( maksud aku tulis entry). bosan.banyak sangat sepatutnya tertulis kat blog ini, namun aku memang tak nak tulis.memang tak nak.bukan tak nak. aku malas.

esok malam tak bosan sebab balik kampung.yehaaa.....yehaa....

Monday, May 24, 2010

saya tanpa blog tiga hari

hari cuti saya langsung tak jengok blog. rasa malas sangat sangat. aku memang layan perasaan.

minggu ni memang tak der mood. sebab hati dan jiwa dah ada kat kampung. minggu ni nak balik kampung.balik kampung adalah perkara paling menyeronokan apabila berada di perantauan kan?

perasaan yang terluka ini benar benar menragut kebahagian yang sedang cuba dicipta. bukan sebab ada bf baru, tapi aku memang tengah nikmati zaman tak ada bf. tiba tiba jadi macam ni, aku jadi penasaran. entah , sendiri merasa, sendiri tak faham.

dua hari aku menggelak dari terima call dia dan balas sms. aku benar benar mahu jadi kuat berhadapan dengan situasi macam ni. betul betul rasa terseksa.bila dia sapa via fb atau ym, aku ignorekan saja.

aku mahu layan lagu shahir. kebahagian dalam perpisahan. ada ker kebahagian bila dah berpisah?
ada ok. mungkin caranya berbeza. datang dalam bentuk berbeza. rasanya cukup la selama ini jiwa aku terkorban.aku sedang mencuba.

doa kan ya kawan kawan.....

p/s : lepas ini mesti ada lagi entry jiwang.di sini tempat aku menghempaskan segala perasaan.

Friday, May 21, 2010

10 ringgit

hati aku betul 2 sakit. duit 10 ringgit hilang macam tu jer.

cerita sebenarnya. malam si teddy mintak kol dia.ada hal mustahak. bila telefon , dia cerita kekasih dah start buat perangai.apa kena mengena dengan aku. tak ada tempat luahan.

katanya, apa dia buat dulu kat aku , jadi balik kat dia sekarang.
dah jarang sms dia.
dan tak angkat phone.
dulu ini situasi yang berlaku kat aku.

mintak nasihat konon. apa la orang macam aku boleh bagi nasihat.
aku pun hairan macam mana aku boleh tahan dengar luahan dia.
siap ada sunggestion lagi.
ya satu jer perkataan.
bodoh.
sumpah , aku tak tahu macam mana aku lalui situasi aku malam tadi.
blah......blah....aku dengar luahan dia.

terkeluar cerita macam maner dia curang dengan aku dulu.
aku betul 2 rasa cemburu dengan perempuan yang telah mengisi hatinya sekarang.

aku ingat boleh lupakan dia.
bila dah jadi macam ini, perasaan terluka kembali mengheret.
benar 2, terluka dan buat mood aku hilang.

sedar sedar kredit habis. 10 ringgit tu.
remuk rasa hati.

tajuk apa lagu ni

Takkan lagi aku menunggukau hadir di dalam mimpi-mimpiku
puasku mengharapkan dirimu
seperti mereka yang punya cinta
Diriku tanpa dirimukau tempuhi penuh bahagia
diriku mahu kau tahu
pedih ini kau tak terasa
Warkahku mengharapkan dirimu
seperti yang aku kenali dulu
setiaku menantikan dirimu
seperti setianya terhadap diriku
Tapiku melepaskan mumelangkah
namun tak berdaya
terusku terus menunggu
cinta yang takkan pernah ada


aku suka lagu ni. tp x ingat tajuk.rasanya soundtrack cerita sinderela kan....

rasanya lagu ini mampu menerangkan apa yang ada dalam hati sekarang ini....

aku tak nak letak tajuk

aku sebenarnya tak tahu nak letak tajuk apa untuk entry kali. jiwa aku sedang parah.bukan sahaja parah, malah sudah tidak ada perkataan untuk menerangkan perasaan yang satu ini.semalam banyak sangat pelbagai perkataan cuba dicipta , namun hari ini aku kebuntuan idea untuk menulis.




hati aku menangis semahu mahunya. baru aku sedar, betapa bodohnya kalau masih menyimpan satu perasaan ini. betapa aku setia selama ini. betapa aku menyayanginya secara buta tuli selama ini. apa yang dibuatnya , ditelan dengan satu sebab aku terlalu menyayanginya. betapa selama ini , aku sembunyikan perasaan ini. menjadi orang lain. menjadi manusia yang terbakar oleh perasaan sendiri.



rasanya apa yang ditulis ini tidak mampu mengeluarkan segala isi hati perasan ini.
saya akan tulis lagi mengenai satu perasan ini. biarlah blog aku hari ini, menjadi jiwang hari ini dan seterusnya

Thursday, May 20, 2010

saya tak der perasaan

semalam, adik bomgsu aku tel .
sekitar pukul 12.30 malam .
katanya, along , ma tak dok.
berkali kali dia ulang.
hanya satu benda buruk muncul yang fikiran yang mamai terbangun dari mimpi.

saya ulang frasa itu.
mengerti maskud aku dah lain.
dia jelaskan.
ma tak dok kat tempat tidur dia.
aku jadi hairan.

tiba tiba aku teringat.
anak jiran mak aku sedang sakit.
agaknya dia ke rumah jiran aku.
adik aku tak berani nak keluar.
aku suruh tinjau2 jer.
katanya ada banyak kereta kat rumah jiran.
aku memang agak ma aku ke sana la.
aku suruh dia turun rumah ke jiran tengok ma aku ada ke tak.
10 minit lepas itu, aku telefon balik.
syukur alhamdulilah , seperti yang dijangka ma aku ke memang berada di tempat itu.
aku sambung tidur balik.
rasa macam dalam mimpi jer.

Wednesday, May 19, 2010

padam n tulis balik......

beberapa kali entry ini ditulis dan dipadamkan balik. banyak idea . tapi entah la....ada sesuatu yang mengurungnya dari  keluar .MALAS.

tak tahu nak masak apa petang ni.MALAS.
rasa nak tidur jer. MALAS.

Kan best macam dulu2, tak payah  fikir pasal nak masak apa. tak payah kena hujan. tak payah kejar bas. tak payah kemas rumah. tak payah basuh bilik air.dah semua tak payah, payah jadinya hidup aku bila kena buat semua ini sekarang.

bangun jer, for sure ada breakfast sudah terhidang. sekarang kena beratur n bayar harga makanan.
tengahari dah ada makanan. tak payah susah susah nak basuh pinggang.
pas tu boleh tidur, kadang kadang sampai petang.
boleh masuk kelas sesuka hati.
tak ada yang marah.

pagi pagi tak payah kejar anak punch kad.

itu dulu. dulu yang banyak merubah kehidupan ku dan membawanya aku menjadi hari ini .

dulu, yang sentiasa aku rindui.
dulu, yang kisahnya  macam dalam fairtale.
happy ever after.

saya yang basah

bila hari hujan , saya jadi celaru. resah dan bimbang menjadi satu rasa yang resah.

aku memang tak rasa selesa bila time balik atau pergi kerja hujan. bukan tak suka, tapi pastinya mengganggu perjalanan saya yang sedia cacat ini. nak buka payung pun, memerlukan kosinterasi yang betul. ya la orang pakai dua tangan, aku hanya berfungsi tangan di sebelah kiri jer. apabila payung dibuka, mesti tak stabil dah berjalan . maner nak kawal payung, beg lagi, nak angkat kain lagi, nak control jalan lagi supaya tak terjatuh.
tu belum lagi kalu payung tu ditiup angin. jalan yang sedia tak stabil , jadi makin buruk.

aku memang merungut. saya bersyukur . saya cuma nak cerita kesusahan.agar orang mengerti.

ni masuk cerita dajal. tengah aku control diri dalam hujan, ada sebuah kereta yang baik hati, telah sengaja/ tak melanggar lopak air dan menyebabkan baju aku basah. aku fikir positif, mungkin dia tak sengaja. tapi kereta lain sebelum tu, tak langgar lopak air itu.dengan perasaan dikuasai perasaan jahat, aku doa satu hari dia pun kena langgar lopak air tapi cuma dalam hati.zalim jer.dan suatu hari bila aku dah ada kereta, aku langgar lopak air, dan basahkan baju orang lain.sebab tu, sampai sekarang,aku tak ada kereta.

Tuesday, May 18, 2010

untuk orang yang susah nak terima kasih.

wah hari nii sudah empat kali saya mengepos saya ni punyer entry.
kerana hari sungguh berasa bosan dan tension.

untuk orang yang tak mahu / tak susah ucap terima kasih.

ma aku selalu pesan, jadi orang yang diajar.
budi bahasa tu penting.
bila orang tolong kita ucap terima kasih.
bila orang bagi sesuatu,kata terima kasih.
jangan buat donno jer.

bukan susah pun.
just say it.
thank you.
terima kasih.
(tamil dan mandarin aku tak reti)
vano zeyas(spain, aku confom salah eja)

orang jahat jer, tak tahu ucap terima kasih.
ya lepas rogol, rompak , bunuh, tak kan nak ucap terima kasih......
kalu ada aku musykil perli ker apa?

jadi aku rasa macam jahat jer
kalu tak ucap terima kasih.....
pas tu boleh pulak buat rasa tak bersalah
siap boleh kenakan balik orang yang tolong kita..

kalau tak tolong, salahkan kita balik
woo..........tu dah lebih dari penjahat....

ok terima kasih kerana membaca entry aku sebelum ini, selepas ini, atau sedang membaca entry ini.

terima kasih juga kepada mereka yang buat aku rasa jadi orang cacat,buat aku sedar diri.

ya mungkin ada benarnya aku saja tak boleh terima apa yang orang normal fikir pasal orang cacat...
kena selalu tolong
suka menyusahkan....
membebankan kalian....
terima kasih sebab orang macam kalian banyak tolong orang cacat macam kami...

terima kasih kepada kerajaan ....
kerana bagi golongan kami bekerja....
terima kasih....

pada kawan kawan terima kasih....
untuk segalanya


pada ma (aku tahu takkan baca entry ini, kalau tak tunjuk)
terima kasih.....
jaga along
marah along
bagi makan minum
boleh terima anak cacat ini
along tahu
bukan semua ibu
boleh terima anak cacat
terima kasih....


Terima Kasih dan Bersyukur pada Allah kerana bagi aku nikmat kehidupan ini....
Tuhan.........aku hanya menumpang di bumiMu ini...


p/s : aku rasa macam baru menang anugerah.......
        kena buat ucapan macam ni

terima kasih ........

tukar template

aku pun bukan expand sangat lagi. masih dalam proses pembelajaran.

mula 2 g. draft.blogger.com. kat situ kna login sepertimana kita login dalam blog.

tekan templates.background.layout.

ni semua adalah untuk tukar template ikut kesukaan. pas tu tekan apply kat blog.
jika anda sudah template , tak payah la g alamat tu lagi. secara automatik, bila kita tukar template untuk kali pertama, bila klik dashboard , akan template designer.

tak payah guna hlml n bagai2 yang masih sedang aku belajar. ia kiranya salah satu aplikasi dari blogger.com

kesalahan dalam penjenamaan...

orang kita selalu salah cakap..apabila nak sebut sesuatu benda...sebab selalu sebut jenama bukan benda tu
contoh...

milo - minuman coklat
pampers - lampin pakai buang kan ( aku tak der anak lagi,sila betulkan kalu salah, kesian dengan huggies, drypers, and so on jenama lain)
panadol - nama betulnya paracetemol ( sori kalu salah eja, aku tak layak jadi nurse)
maggi- makanan segera...( kesian mee len , maggi jer dapat nama
clorox - peluntur pakaian...(yang ni,aku pun selalu sebut, sejak dari kecik, tp kalu sebut , peluntur pakaian sekarang ni, ma aku mesti cakap aku dah jadi orang putrajaya..)

rasa- rasanya ada lagi tak?

AKAKUKU NOKKOK MAKARAHKAH

bebfeb akakaku nokkok mafarahfah.

okongrangkang dokkok tafahuhu nokkok teferifimafa kafasihfih.tafahufu ofongrangfang bufuatfat sakalahkah.sifiapfap gefelakfak. kafalaufau nokfok oforangfang tofolongfong bufukanfan makaniskis mufulutfut.

makissa n anessa kau orang faham kan.

aku sefedangfang sumfumpahfah dafalamfam dafalam hafatifi.

sakit woo................

sakit sangat sangat.....................