Thursday, July 1, 2010

entri pengakuan

Saya ingin buat entri perhargaan yang kedua. Ya...Allah .. saya benar benar lupa pada entri perhargaan pertama dulu nak masuukan YKN.. Yayasan Kebajikan Negara........ yup. dengan kewangan dari yayasan inilah saya dan kawan dapat merasa menjadi student U. Saya hanya tahu duit masuk bila semester baru bermula.dan saya terus pembelajaran. terima kasih banyak banyak. terus terang ok. saya memang tak tahu pengawai yang inchange kewangan kami dan masukkan duit tiap semester oum. tapi saya hargai sangat sangat. saya bersyukur menjadi insan terpilih mengikuti projek ini.

buat semua tutor yang pernah ajar saya, saya ucapkan berbanyah terima kasih. kadang kadang saya terlewat hantar tugasan tapi masih diterima. saya tak ada ucapan lain, selain terima kasih. semoga jumpa nanti , bila saya sambung degree.

saya akui kekurangan diri. saya tak pernah merasa nikmat makan tangan kanan(saya dah lari tajuk). tapi saya bersyukur dikurniakan otak yang masih berfungsi dengan baik. dan atas sebab itulah, saya merasa apa itu rasa kemanusian dan prihatin. ya kadang kadang kita jadi lupa diri. dah tak ingat bantuan dan pertolongan orang lain selama ini. percayalah jadi cacat ini, memang kita perlukan bantuan orang lain. harus sentiasa sedar diri. harus tahu berterima kasih.dua lapan tahun saya menghirup udara, semuanya kerana adanya orang lain dalam hidup saya.

jadi cacat selama 28 tahun, saya rasa bersyukur sangat. walaupun kadang kadang saya rasa hidup ini tidak adil bagi saya, saya terima keadaan seadanya.saya terima ketentuan Allah. benar kata ma, saya dan anak yang cacat yang lain adalah insan terpilih dari Allah untuk menerima ujianNya bergelar manusia cacat.

 ya kadang kadang saya kutuk orang normal yang menindas orang cacat macam saya. ya saya akan bersuara kalau saya rasa semua itu betul. saya takkan buat permintaan terlebih. kadang kadang hak orang cacat digugat buat saya rasa marah. dikutuk sewenangnya buat saya rasa sebal. dan saya akui ada orang cacat yang boleh orang lain hilang rasa hormat. dan saya terfikir sesuatu. orang cacat lahir macam saya rasa rendah diri sendikit banding orang cacat semulajadi.

saya tidak mahu ulas lanjut isu yang sedang hangat sekarang ini. kadang kadang orang cacat sendiri yang buat dajal. dan jangan orang lain terima akibatnya. makin rendahlah pandangan orang lain kat orang cacat.

2 comments:

  1. berapa banyak perkataan cacat darr...hahaha
    isu panazzz tapi puncanya sikit pon tak ganazzz.
    hahaha

    ReplyDelete
  2. hihihihi aku suka perkataan tu... cacat...
    tu mesti dalam hati ada taman....
    muka ganaz....

    ReplyDelete