Tuesday, June 1, 2010

apabila kita berada di atas

aku nak sangat berada di atas. maksudnya berada di kalangan golongan vvip. bergelar seseorang yang bergelar tan sri , datuk, dato, atau apa saja gelaran yang buat orang lain respek giler kat kita. bila berurusan tak beratur. dibaginya karpet merah.apabila berada di atas mesti sendikit sebanyak kita jadi lupa diri. banyak orang apabila berada di atas dan lupa diri, maka hilang nilai nilai kemanusian.

apabila nilai materialistik menutupi belas kasihan dan kasih sayang, maka tiada lagi kedamaian.macam yang berlaku kepada israel. ya mereka yahudi yang tidak diberikan pengertian kasih sayang. terlindung sudah nilai kejujuran dan kemurnian hati. demi mereka punyer kejahatan, mereka sekat laluan kapal. bom kapal . supaya makanan dan bekalan ubat tidak disalurkan kepada palestin. mereka tambah penderitaan rakyat palestin. tembak mati orang yang punya jiwa murni. jiwa jiwa negara arab terus diam.diam. sunyi. takut mereka akan hilang nilai materialistik. oh mereka lebih takut israel daripada Allah.amerika jangan cakap la. obama ni sibuk golf ker?

dalam persekitaran kita pun ,sudah wujud nilai israel.tak payah fikir panjang dan jauh jauh.anda cuma perhatikan. terutamanya kepada mereka yang bergelar mentimun. digolek atau tergolek sama sama terluka. dan kita akan terima sahaja apabila durian sudah menlenyek kita.

nak mintak bantuan kerajaan pun susah. ini pengalaman seorang ibu tunggal di kampung aku, nak mintak bantuan bulanan pun kena interview berkali kali. alasan ada astro dan anak anak dah berkerja. jadi hak ibu tunggal dan dua anak yatimnya masih bersekolah dipinggirkan. oh kalau nak dapat bantuan , kena masuk satu parti dan tak boleh pergi surau untuk dengar ceramah.hahahaha.tu belum lagi perangai beberapa staff kat majlis daerah, yang suka golongan tua. mengikut selera mereka. tendang sana sini.

banyak lagi sebenarnya. susah orang bukan senang nak kita selami. lebih lebih lagi , kita tak pernah melalui peringkat kesusahan.

ok aku janji akan sambung lagi cerita berkaitan selepas ini.

3 comments:

  1. BETUL-BETUL... KALAU DIBERI PELUANG DUDUK ATAS.. NAK DUDUK TEMPAT YANG TINGGI SANGAT2. TAK MO PANDANG BAWAH.. TAKUT :)....

    NAK PIJAK LAJU2 ORANG YANG DOK BAWAH ..

    ReplyDelete
  2. klu diberi peluang duk kt atas....aku xmo turun2 g......sbb klu dh duk kat atas n tmpt tinggi2 ssh aku nk turun lak....huhu

    makiss; tu riak namenyer....mentang2 r aku ni xtinggi ko nk pijak2 aku heh?....hahah

    ReplyDelete
  3. ayat perli ar honey... bukan riak.

    ReplyDelete