Friday, June 4, 2010

jangan gunakan agama

27 tahun menghirup udara. sepanjang tempoh itu, aku sering berjumpa orang yang hipokrit dalam agama. menggunakan agama untuk kepentingan peribadi. menjadikan agama sebagai ruang untuk menunjuk takbur dan riak.

ada manusia yang gunakan agama untuk tunjukkan dirinya sebagai alim. ya ....dosa dan pahala hanya Allah yang tentukan. satu kes. tiap tiap kali masuk sembahyang , kau azan . suara merdu sangat. dan aku kagum dengan kurnian Allah ini yang dikurniakan kepadamu. tapi yang sialnya, kau permainkan perasaan perempuan sesuka hati. tipu kanan , tipu kiri. sana sini kau sambar perempuan. gunakan mereka punya kelemahan untuk kesenangan . fikir la, berapa hati dan perasaan yang telah kau korbankan. depan orang atasan kau baik macam malaikat. peh...... tabik spring la lakonan mantap. tapi berada di kalangan golongan senasib aku, tak usah nak tolong, senyum pun tidak.tolong la , jangan guna penampilan yang kononya beragama untuk maikan hati dan perasaan kau.

kes kedua. aku pernah naik train. dari hentian putra ke ukm bangi. ada seorang mengandung naik , kalau tak silap, kat midvalley. berdiri betul2 , depan seorang perempuan yang pakai tudung labuh. tapi macam kejam jer, tidak dibaginya ibu mengandung tu duduk. kemudianbangun seorang budak ini, rupa ala ala tomboy bagi ibu mengandung tu duduk. aku bukan pertikaian tudung labuhnya, dan aku tahu bertudung tu wajib. tapi yang aku pertikaikan adalah kau rosakkan nilai tudung tu dengan mementingkan diri sendiri.

dan sekarang , kes ketiga. aku sedang lalui sekarang. mamat dari mana sesat, hari hari telefon, cerita pasal kehebatan ilmu kau dalam agama. aku bukan tak suka.aku suka orang bagi nasihat, tapi kena betul la caranya. dah kalau hari hari kau duk cerita kau punyer sembahyang , puasa, kat aku tu apa kes. lepas tu duk mengutuk orang punya amalan.macam semuanya tak betul.dah dua hari aku tak layan . malas la. aku memang tak suka cara kau pertikaikan amalan orang. kalau pun tak betul , pergi la jumpa orang tu. tak payah duk mengata. dengan aku sekali dapat dosa.

aku banyak kekurangan dalam agama. dan sekarang aku cuba perbaiki. dan tak perlulah aku cerita apa yang aku buat, kat semua orang.

agama islam adalah agama yang indah. jangan rosakkan keindahan tu, dengan perkara perkara macam ini.
kalau kau baik sangat, kau pergi israel. bunuh yahudi tu.

1 comment: