Sunday, November 7, 2010

bila kebodohan mengatasi kewarasan

Tak sesiapa yang akan bertindak bodoh . Tindakan bodoh biasanya terjadi  apabila tidak tahu, kurang pengetahuan atau memang dah macam begitu perangainya. Hahahaha. ....maaf aku ini memang blur bab bagi sebab musabab ini. Jangan masuk dalan akal fikiran.

Aku tengok cerita cina bertemakan kepolisian. Ala ala CHIMICAL MINDS, NCIS DAN CSI. Tajuknya wira forensik (forensic heroes) . Dalam satu kisahnya penyiasatan , ada satu cerita pasal pembunuhan orang cacat. Kiranya serial killer lah. Dia dah bunug seorang spinal dan seorang bisu. Sebab dia membunuh kerana kecewa bomba menyelamatkan seorang kanak kanak cacat dan gagal menyelamatkan anaknya semasa berlaku satu kebakaran yang besar. Kemudian isterinya pun meninggal akibat tekanan kematian anaknya. Dan si penjahat ini berasa orang cacat adalah punca berlaku semua ini dalam hidupnya.huhuhuhu....

Dan satu hari  dia muncul mangsa pertama. Seorang spinal yang menggunakan kerusi roda.  Spinal  ini telah menlanggar seseorang . Si pembunuh ini terdengar la pentengkaran spinal dengan orang yang dilanggar tadi. Spinal dah minta maaf dan orang yang dilanggar cakap kalau dah cacat tu , duk rumah , tak payah susahkan orang lain. Si pembunuh ini pun , bagai terangsang nak bunuh si spinal ni sebab merasakan orang cacat ini menyusahkan. Apabila spinal ini melalai satu lorong , dia tolak spinal jatuh dari kerusi rodanya dan kemudian pukul sampai pengsan. Dan bawak spinal ini ke rumah kosong . Apabila si spinal ini sedar si terus pukul dengan tali pinggang hingga mati. Sadis kan…..

Yang si bisu tu pulak dia pukul masa si bisu berjalankan arah jalan. Dia hentak kepala si bisu kat dinding sampai mati. Last sekali polis dah tahu si pembunuh ini. Bila polis siasat dia memang tak mengaku . Dan siap cakap orang cacat ni menyusahkan. Bla...bla....

Kemudian ada la seorang polis tu cakap. Kau sebenarnya yang cacat, fikiran negatif, berfikir secara jahat. Sekurangnya mereka ini ada sumbangan pada masyarakat. Tapi kau la orang yang jahanamkan masyarat.huhuhuhu...kadang kala cara berfikir kita yang boleh buat kita berfikir secara jahat dan membuatkanya dan merasakan  betul. 

2 comments: