Friday, February 18, 2011

Entri untuk Kawan Lama.

cERITA sEORANG KaWan Lama. Kawan yang kukenal sejak berusia 7 tahun.Dirinya tidak tahan lagi dengan persoalan yang serupa. Ya usia kami wajarlah orang bertanya soalan yang ini. Dikala Teman teman seusia sudah ada teman hidup. Sudah Beroleh cahaya mata dalam kehidupan mereka.

Ibunya serta Kakaknya tidak sudah bertanyakan bila lagi nak kahwin. apatah orang dalam lingkungan hidupnya yang dijumpai setiap masa akan bertanyakan soalan yang sama.Persoalan inilah yang membuatkan selalu mengadu pada aku.

Kawan , manusia memang begitu . Akan bertanyakan soalan yang kau tidak punya jawapan. Bila nak kahwin ? kalau kau masih bujang. Bila kau dah kahwin , bila nak dapat anak ? . Itu jika masih tidak dikiurniakan anak. Bila dah anak pulak, orang akan sibuk bertanyakan bila nak tambah anak? Bila anak dah besar , orang akan bila nak dapat menantu? Tak akan habis kan soalan itu kan. Sudah mati kau akan masih jadi persoalan orang. Kenapa kau begitu? kau macam ni ker?

jadi, segalanya terserah pada ketentuan Ilahi. ada yang jodohnya cepat. Ada jodohnya lambat. apalaH dAYA kita untuk terus memilkirkan. Anggaplah orang yang bertanya sekadar berbahasa basi. Sekadar Ambil berat Mungkin. Mereka juga Tidak mampu jawaban yang utuh dengan soalan soalan itu. Kita pun akan bertanyakan soalan yang sama pada orang lain.

Teruskan usaha mencari jodoh yang baik untukmu. Aku hanya mampu berdoa. Soal Kebahagian bukan terletak pada usia kahwin muda atau tua.  Allah yang punya jawapan yang pasti akan lelaki yang merupakan jodohmu. 

No comments:

Post a Comment